Skaudus ir tragiškas įvykis rudenėjantį tamsų vakarą neaplenkė Alytaus apskrities. Spalio 24-ąją apie 19 val. 56-ajame kelio Kaunas-Prienai-Alytus kilometre 32 metų vairuotojo valdomas automobilis „Audi 80″ partrenkė ir mirtinai sužalojo 48 metų vyrą, ėjusį važiuojamąja kelio dalimi be šviesą atspindinčių elementų.
Spalį šalyje eismo įvykiuose jau žuvo 19 žmonių. Tarp jų – 10 pėsčiųjų, 8 – tamsiuoju paros metu. 2009-aisiais eismo įvykiuose žuvo 121 pėsčiasis, iš jų – 90, arba 74,4 proc., – tamsiuoju paros metu.
Dažniausiai kalti būna patys pėstieji
Ruduo ir žiema vienas pavojingiausių ir sudėtingiausių laikotarpių eismo dalyviams. Pasikeitus sąlygoms, dėl blogo matomumo padaugėja eismo įvykių, kurių metu sužalojami mažiausiai apsaugoti eismo dalyviai: pėstieji, dviratininkai, vadeliotojai.
Ši problema, kai rudenį ir ankstyvą pavasarį eismo įvykiuose tamsiuoju paros metu ar, esant blogam matomumui, daugiausia nukenčia pėstieji, išlieka ne pirmi metai. Dažniausiai pėsčiuosius transporto priemonės partrenkia ir mirtinai sužaloja neapšviestuose kelio ruožuose, kai jie eina per važiuojamąją kelio dalį, važiuojamąja dalimi ar netikėtai į ją įeina (įbėga), pasitaiko ir atvejų, kai pėsčiuosius, gulinčius važiuojamojoje dalyje, pervažiuoja transporto priemonės. Dėl tokių eismo įvykių dažniausiai kalti būna patys pėstieji, neatsakingai elgdamiesi kelyje.
Alytaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato (toliau – Alytaus aps. VPK) Kelių policijos skyriaus pareigūnai pastebi, kad pėstieji nepaiso vienos iš pagrindinių savo pareigų, numatytų Kelių eismo taisyklėse (toliau – KET) – eidami neapšviestu kelkraščiu arba važiuojamosios dalies kraštu tamsiuoju paros metu, esant blogam matomumui, jie nesineša šviečiančio žibinto, prie drabužių neprisisega atšvaito arba nevilki ryškiaspalvės liemenės su šviesą atspindinčiais elementais. Šios saugos priemonės padėtų išvengti ne vieno tragiško eismo įvykio.
Primename, kad pėstieji, eidami neapšviestu kelkraščiu arba važiuojamosios dalies kraštu tamsiuoju paros metu, privalo vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba prie drabužių prisisegti atšvaitą.
Važiuojant dviračiu tamsiuoju paros metu, jo priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas. Dviratininkas privalo dėvėti šviesą atspindinčią liemenę arba būti prisisegęs šviesą atspindinčius elementus.
Atkreipiame dėmesį, kad policijos pareigūnai, siekdami užtikrinti visų eismo dalyvių saugumą kelyje, nesitaikstys su pėsčiųjų daromais pažeidimais ir griežtai kontroliuos jų elgesį, taikydami ne tik prevencinio, bet ir administracinio poveikio priemones.
Pėsčiųjų administracinė atsakomybė už KET pažeidimus numatyta Administracinių teisės pažeidimų kodekso (Žin., 1985, Nr. 1-1) 131 straipsnyje (bauda nuo 20 iki 600 litų).
Privaloma pakeisti padangas ir sumažinti greitį
Primename vairuotojams, kad nuo lapkričio šalies keliuose draudžiama važinėti su vasarinėmis padangomis, o automagistralėse privaloma sumažinti greitį.
Nuo lapkričio 10 iki balandžio 1 dienos šalies keliuose draudžiama su vasarinėmis padangomis eksploatuoti tas transporto priemones, kurių leidžiama maksimali masė ne didesnė kaip 3,5 tonos. Dygliuotas padangas leidžiama naudoti nuo lapkričio 1 iki balandžio 10 dienos.
Taip pat primename, kad nuo lapkričio 1-osios šalies automagistralėse leistinas greitis nuo maksimalaus 130 km/val. apribotas iki 110 km/val. Greitkeliuose nuo leidžiamo maksimalaus 110 km/val. sumažėjo iki 100 km/val.
Tokie greičio apribojimai automagistralėse ir greitkeliuose taikomi kasmet nuo lapkričio 1-osios iki kovo 31-osios. Reikalavimai keisti vasarines padangas šaltuoju metų periodu ir mažinti greitį magistralėse nustatyti KET.
Pasak Alytaus aps. VPK Kelių policijos skyriaus pareigūnų, net ir nedidelė avarija paprastai pridaro daugiau nuostolių, nei kainuoja komplektas žieminių padangų. Vairuotojai turėtų pasirūpinti savo ir savo artimųjų saugumu, nes eismo sąlygos šiuo metų laiku yra daug sudėtingesnės nei vasarą. Lengvųjų automobilių žieminių padangų protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis kaip 3 mm.
Specialistai pataria vengti įsigyti naudotas ir restauruotas padangas, nors kartais jos būna gerokai pigesnės. Šiuo metu šalyje galima įsigyti net kelių dešimčių skirtingų gamintojų padangų.
Specialistai pataria rinktis jas pagal finansines galimybes, bet naujas. Naujų padangų modernesnė technologija, jų protektoriaus guma minkštesnė, geresnis sukibimas su kelio paviršiumi, taigi jos yra saugesnės.
Dygliuotos padangos važinėjant mieste nėra būtinos. Naudojant tokias padangas, ant automobilio būtina priklijuoti skiriamąjį ženklą.
Vairuotojams, pėstiesiems ir kitiems eismo dalyviams primename, kad tamsiuoju paros metu keliuose turite būti ypač atidūs ir atsargūs. Privalote suprasti, kad svarbiausias dalykas kelyje yra ne teisinė atsakomybė už padarytą pažeidimą, o atsakomybė už save, savo ir kitų saugumą.