Alytaus pakraštyje už Europos Sąjungos, valstybės biudžeto ir miesto savivaldybės pinigus pastatytų slidinėjimo trasų eksploatavimą lydi vis didesni nesklandumai. Slidinėjimo sezonas šiemet pradėtas tik sausio 16 – ąją ir tą pačią dieną susprogo du iš trijų vandens rezervuarų. Tik ekspertai atsakys į klausimą, kas kaltas ir kam teks nuostoliai – rezervuarus gaminusiai ar juo sumontavusiai bendrovei.
Abu slidinėjimo sezonus lydi nesklandumai – genda įrenginiai
Dar 2005 m. suprojektuotos slidinėjimo trasos iškilmingai atidarytos pernai, sausio mėnesį. Tuomet jų pradėjo veikti dvi: trumpesnioji – 135 m ir ilgesnioji – 190 m, kuri įrengta su slidininkų keltuvo lyniniu keliu. Jų statyba kainavo apie 2 mln. Lt, iš kurių 215 tūkst. Lt buvo Alytaus m. savivaldybės indėlis, o kiti pinigai gauti iš Europos Sąjungos air šalies biudžeto.
Slidinėjimo trasas prižiūri uždaroji akcinė bendrovė ,,Alstapa” , su kurios direktoriumi Antanu Subačiumi pirmiausia pasikalbėjo ,,Ūkininko patarėjas” , norėdamas sužinoti, kodėl šiemet slidinėjimo sezoną susiruošta pradėti taip vėlai, tik sausio 16 dieną. Jis patikino, kad miesto savivaldybė atsiskaito tikrai laiku ir jau antrąjį sezoną slidininkai trasa gali naudotis nemokamai. Tik neturintys savo inventoriaus, jį nuomojasi už savo pinigus. Kviesti slidininkus tik sausio viduryje buvo galima todėl, kad pažadų neištesėjo partneriai latviai, kurie sutartu laiku neatvyko su sniego lyginimo mašina – retraku. ,,Alstapa” jį nusipirko Lenkijoje, bet per tą laiką ir žiema įpusėjo. Paklaustas kokių dar didesnių sutrikimų nutiko, A. Subačius sakė, kad pernai nesklandžiai veikė keltuvas, nes slovakai jį buvo sumontavę ir pridavę vasarą. Dabar ir šis įrenginys sureguliuotas ir dirba puikiai.
Vis tik ir tikros avarijos neišvengta, o ji įvyko šio sezono atidarymo dieną. Pasak A. Subačiaus, vos ne jo akyse. Sausio 16 – osios ryte, pusę šešių, jis atvyko pažiūrėti, kaip gaminamas sniegas juo šaudančiai patrankai. Visi įrenginiai dirbo gerai, todėl nusprendęs nuvažiuoti išgerti kavos. Netrukus grįžęs, ir negalėjo patikėti savo akimis: ties vienu rezervuaru žiojėjo duobė, kitas irgi atrodė keistai susmegęs. ,,Alstapos” direktorius nemano, kad rezervuarams pakenkė šaltis, nes tuomet dar nebuvo nei 20, nei 30 laipsnių, be to, trečiasis rezervuaras atlaikė didžiuosius šio sausio šalčius.
A.Subačius sako, kad dėl to sezonas nenutrūko, kol kas pakanka vieno rezervuaro vandeniui kaupti ir iš jo sniegui gaminti. Paprastomis dienomis apsilanko tik maždaug po 30 slidininkų, o savaitgaliais, net eilutės išsirikiuoja. Aišku, kad daugiausia tarp jų būna alytiškių, bet atvyksta ir vilniečių, kauniečių.
Svarbiausius darbus statant trasas atliko alytiškiai
Alytaus m. savivaldybės konkursą įrengti trasas laimėjo Alytuje veikianti uždaroji akcinė bendrovė ,,Skirnuva”, kuri pagaminti rezervuarus užsakė kitai alytiškių bendrovei ,,Feliksnavis”. Paaiškėjus šiam faktui Alytaus m. savivaldybė gavo įspėjimą, iš Europos Sąjungos lėšų panaudojimą tikrinančių institucijų, kad ,,Feliksnavis” neturi standartus atitinkančių sertifikatų. Vis tik savivaldybėje buvo priimtas sprendimas patikėti šios bendrovės pateiktais atitikties dokumentais. ,,Skirnuva” prisiėmė visą atsakomybę už trasos įrengimą.
,,Feliksnavis” iš stikloplasčio pagamino 3 rezervuarus, kuriuose telpa po 70 kub. m vandens, už kuriuos gavo 100 tūkst. Lt. Juos sumontavo ,,Skirnuvos” bendrovė. Rezervuarams buvo suteikta 10 m. garantija, o kitiems įrenginiams perpus trumpesniam laikui.
,,Skirnuvos” statybos direktorius Austomas Valūnas ,,Ūkininko patarėjui” sakė, kad viskas priklausys nuo ekspertizės, kurią atliks Statybinių konstrukcijų laboratorija iš Vilniaus. Rezultatų teks dar palaukti, nes pirmiausia rezervuarus reikia iškelti iš žemės, kuri dabar yra labai įšalusi. Pasak A. Valūno, ir šiais darbais, ir ekspertizės užsakymu rūpinasi ,,Feliksnavis”.
,,Feliksnavis” direktorius Andrius Semionovas aiškino, kol kas negalįs ko nors komentuoti, nes avarijos priežasčių gali būti bent dešimt. Jis svarstė, kad įrenginiai galėjo būti netvarkingai eksploatuojami, ant jų galėjo užvažiuoti kokia nors sunkiasvorė technika, juk teritorija yra neaptverta? Dar teigė manąs, jeigu tai būtų jų – gamintojų – brokas, tuomet viskas būtų paaiškėję per pereitą sezoną.
Ekspertai patikrins visus 3 rezervuarus, jeigu visus teks gaminti ir montuoti iš naujo, tai kainuos apie 100 tūkst. Lt, jeigu 2 – apie 70 tūkst. litų.
Beje, ,,Skirnuva” kaip statybos bendrovė turi labai gerą vardą. Pernai už Druskininkų sveikatos centro ,,Ratnyčėlė” gydyklų rekonstravimo darbus ji apdovanota ,,Lietuvos metų gaminio” aukso medaliu. Ši bendrovė statys ir Druskininkų slidinėjimo trasas, kurios veiks visus metus. O ,,Feliksnavis” gaminiai yra vertinami toli gražu ne vienareikšmiškai, iki šiol daugiausia kritikos yra sulaukę šios bendrovės gaminamos valtys.
Kol kas dzūkams belieka laukti pavasario ir ekspertų išvadų bei tikėtis, kad slidinėjimo trasos neištiktų Alytaus prieplaukos ties Nemunu likimas. Pastatyta už Europos Sąjungos, šalies biudžeto ir miesto savivaldybės pinigus, pompastiškai atidaryta, ji jau visai suniokota, jokie laivai ar laiveliai čia nesišvartuoja, nes ir vagos gylis tam netinkamas.