Alytaus miesto savivaldybėje buvo pristatytas keleivių srautų tyrimas miesto autobusais, kurį pagal savivaldybės užsakymą atliko Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Teritorijų planavimo mokslo instituto mokslininkai – profesorė Marija Burinskienė, docentas Gražvydas Paliulis.
Susitikime dalyvavo Alytaus miesto savivaldybės meras Česlovas Daugėla, mero pavaduotoja Rima Rakauskienė, administracijos direktorius Feliksas Džiautas, administracijos direktoriaus pavaduotojas Albinas Jasiulevičius, savivaldybės kontrolierė Irena Sedleckaitė, administracijos Komunalinio ūkio skyriaus tarnautojai, savivaldybės tarybos nariai, įmonių, teikiančių keleivių vežimo paslaugas, vadovai.
Tyrimus atliko studentai
Alytaus miesto vietinio reguliaraus susisiekimo keleivinio transporto sistemą sudaro mikroautobusų maršrutai. Mieste darbo dienomis dirba 13 maršrutų, kuriuos aptarnauja 55 mikroautobusai, šeštadieniais dirba 7 maršrutai su 23 mikroautobusais ir sekmadienį – 2 maršrutai su 5 mikroautobusais.
Pasak profesorės M. Burinskienės, 2008 m. vasarą (liepos mėn.) ir rudenį (spalio mėn.) buvo organizuoti Alytaus miesto vietinio reguliaraus susisiekimo keleivinio transporto tyrimai. Jie buvo atliekami darbo dienomis, šeštadieniais ir sekmadieniais, juos atliko VGTU studentai.
Buvo tirta trylika miesto mikroautobusų maršrutų. Darbo dienomis buvo ištirta 50 proc. dirbančių mikroautobusų, šeštadieniais – 57 proc., o sekmadienį visi penki dirbantys mikroautobusai. Nustatyta, kad 55 miesto mikroautobusai vasaros sezono metu (liepos mėn.) darbo dienomis per parą perveža 14117 keleivių, rudenį (spalio mėnesį) 17039 keleivius.
Šeštadieniais, kai mieste dirba 23 mikroautobusai, jie perveža 5849 keleivius ir sekmadieniais 5 mikroautobusai perveža 1381 keleivį.
Šiuo metu viešąjį transportą Alytuje sudaro tik mikroautobusų maršrutai, kurie pakankamai gerai aptarnauja esamus keleivių srautus ir keisti viešojo transporto tipo ar talpos yra nereikalinga.
Viešojo transporto maršrutinis tinklas eina pagrindinėmis Alytaus miesto gatvėmis: Pramonės, Artojų, Putinų, Naująja, Jotvingių, Likiškėlių, Ulonų, Juozapavičiaus, Jiezno, Alyvų tako ir kt.
Siekiant racionaliau panaudoti viešojo transporto eismą siūlomi du maršrutinio tinklo variantai: I variantas sausio-birželio ir liepos-gruodžio mėnesiais darbo dienomis (nuo 7 iki 18 val.); II variantas liepos-rugpjūčio mėnesiais, visus metus savaitgaliais ir švenčių dienomis bei visomis darbo dienomis po 18 valandos.
Išvados ir pasiūlymai
Profesorė M. Burinskienė pateikė atlikto tyrimo išvadas, atkreipusi dėmesį, kaip racioanaliau naudoti savivaldybės lėšas ir suteikti pigesnę paslaugą alytiškiams.
Ji pabrėžė, kad mikroautobusų maršrutinis tinklas koncentruojamas pagrindinėse Alytaus miesto gatvėse: Naujojoje g., Pramonės g., Putinų g., Jotvingių g., Likiškėlių g., Ulonų g. Viešasis transportas Alytaus mieste organizuotas neracionaliai, dirba per daug transporto priemonių, kurios dažnai dubliuoja viena kitą.
Jos nuomone, pagal pervežamų keleivių skaičių tikslinga panaikinti maršrutą Nr. 1 „Ligoninė-Medicinos reabilitacijos ir sporto centras”, kuris perveža 109 keleivius (116 keleivių vasarą) ir Nr. 16 „Jurgiškių g. – A. Jonyno g. – AB Alytaus pieninė” atitinkamai pervežama 11 ir 12 keleivių.
Mikroautobusų vidutinis užpildymas keleiviais svyruoja – vasarą nuo 2,19 iki 4,24 keleivių ir rudenį – nuo 2,08 iki 5,24 keleivio. Visų mikroautobusų užpildymo keleiviais vidurkis vasarą yra 3,08 keleivio ir rudenį 3,58, todėl transporto priemonės yra neefektyviai išnaudojamos.
Pagal pagrindinį viešojo transporto maršrutinį tinklą (1 variantas) siūloma Alytaus mieste darbo dienomis eksploatuoti 11 maršrutų, kuriuos aptarnautų 42 mikroautobusai.
Pagrindiniuose maršrutuose Nr. 4 AB ,,Dainava” -AB ,,Izomega”, Nr. 7 AB ,, Dainava – AB ,,Alytaus pieninė”, Nr. 8 AB ,,Alytaus chemija” – AB ,,Alytaus pieninė”, Nr. 13 „AB Alytaus chemija -Vidzgiris- AB Alytaus pieninė”, Nr. 14 AB ,, Dainava – ,,Vidzgiris” – AB ,,Alytaus pieninė” nuo 7 val. iki 18 val. eismo intervalas numatomas 5-8 minutės, o maršrutuose Nr. 5, 10, 11, intervalas – 12-13 min.
Savaitgaliais ir darbo dienomis ne piko valandomis siūlomas maršrutinio tinklo 2 variantas, kuriame numatyti 4 mikroautobusų maršrutai, juos aptarnautų 14 mikroautobusų. Šis maršrutinis tinklas pakankamai efektyviai aptarnaus Alytaus miesto gyventojus visoje miesto teritorijoje, sieja pagrindinius didžiausius traukos gyventojų objektus.
Naujai siūlomuose maršrutuose Nr. 2 AB ,,Alytaus pieninė” -Centras-Dainava” ir Nr. 3 AB ,,Alytaus pieninė-Likiškėlių g.”- AB ,,Alytaus chemija” eismo intervalas tarp mikroautobusų 8-10 minučių. Maršrutuose Nr.1 „AB Alytaus chemija – Centras – Miklusėnai” ir Nr. 4 „Geležinkelio stotis – Centras – Merkinės g.” eismo intervalas numatomas 16-20 min.
Reorganizacija bus įgyvendinta 2010 metais
Šiuo metu Alytaus mieste didelių pertvarkymų maršrutiniame tinkle daryti būtų netikslinga, kol nepastatytas naujas tiltas per Nemuno upę Panemunės mikrorajone ir nenutiestos reikalingos gatvės
Siūloma Alytaus miesto viešojo transporto vežėjus sujungti į vieningą sistemą, vadovaujant iš vieno centro ir sudarant su jais sutartis, įvertinant kiekvieno maršruto aptarnavimo lygį, panaudojant sveikos konkurencijos principą tarp vežėjų. Taip pat nustatyti fiksuotą, Alytaus miesto savivaldybės tarybos patvirtintą viešojo transporto aptarnavimo lygį atskiruose maršrutuose. Pradėti kaupti Alytaus miesto viešojo transporto duomenų banką, tai leistų tiksliau prognozuoti būtinus pakeitimus miesto viešojo transporto sistemoje. Įdiegti kontrolės sistemą vežėjams, kuri galėtų efektyviai kontroliuoti ir bausti vežėjus už nusižengimus.
Būtina sukurti sistemą
Alytaus miesto savivaldybės meras Č. Daugėla, išklausęs mokslininkų ir vežėjų nuomones ir pasiūlymus, mano, kad savivaldybės specialistams kartu su vežėjais būtina aptarti situaciją ir išsiaiškinti svarbiausius dalykus, kad iš esmės pagerėtų keleivių pervežimas.
,,Manau, kad esmė – jungimasis. Taip išvengsime chaoso. Juo labiau, kad pastačius naująjį tiltą, atsiras nauji maršrutai, kurie turėtų supaprastinti alytiškių, gyvenančių Pirmajame Alytuje (Druskininkų ir Pilėnų gatvėse) susisiekimą su miesto centru.
Jeigu reikės, atliksime ir papildomus tyrimus, kad veiktų sukurta sistema. Būtina pasidalinti atsakomybe tarp savivaldybės ir vežėjų, aptarti vieningos bilietų sistemos klausimus, kitus dalykus,” – meras Č. Daugėla kvietė dialogui.
Profesorei buvo pateikta nemažai klausimų dėl vieningo bilieto įdiegimo sistemos, estetinio miesto autobusų vaizdo, atsiskaitymo su keleiviais, kompensavimo vežėjams tvarkos, galimybių pasimokyti iš kitų mūsų šalies ir Europos Sąjungos vežėjų.
,,Tai yra didelio darbo pradžia, kurią teks padaryti savivaldybei ir vežėjams”, – pabrėžė profesorė, kviesdama eiti į priekį.