Lietuvoje veikia virš dvidešimties organizuotų nusikalstamų grupuočių
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas (NSGK) užregistravo organizuoto nusikalstamumo užkardymo ir kontrolės įstatymo projektą, parengtą įvairių sričių specialistų – mokslo, teisėtvarkos, prokuratūros, teisingumo ir kitų.
Pagrindinė įstatymo projekto idėja – prevencinė – užkirsti kelią organizuotam nusikalstamumui, taip pat efektyviau jį kontroliuoti, apriboti pagrindinius organizuoto nusikalstamumo tikslus – turto siekimą ir galimybes jį legalizuoti – todėl naujojoje įstatymo redakcijoje siūlomos organizuotą nusikalstamumą ribojančios finansinės priemonės – turto areštas ir turto, kurio įgijimo teisėtumas nepagrindžiamas dokumentais, konfiskavimas.
Įstatymo projektu organizuoto nusikalstamumo grupuočių nariams siūloma ir toliau taikyti oficialų perspėjimą ir teismo įpareigojimus, tačiau šių įpareigojimų sąrašas ženkliai papildytas naujais – nevairuoti transporto priemonės; informuoti apie sandorius, kurių vertė didesnė kaip 40 bazinių socialinių išmokų (1520 eurų); turto areštas; įpareigojimas deklaruoti ir pagrįsti turtą bei pajamas; laikinas apribojimas ar draudimas verstis atitinkama veikla; intensyvi priežiūra. Galiojančiame įstatyme buvo numatyti tokie teismo įpareigojimai – nepalaikyti ryšio su atitinkamais asmenimis; nekeisti gyvenamosios vietos ir būti gyvenamojoje vietoje nustatytu laiku; nesilankyti tam tikrose vietose.
Pastebima, kad organizuotas nusikalstamumas investuoja lėšas į visas sritis, kur yra galimybė pasipelnyti. Sukčiaujama, terorizuojama, o kartais net ir kėsinamasi į žmonių sveikatą ar gyvybę. Pasitaiko, kad organizuotas nusikalstamumas neretai kriminaliniais būdais išstumia legalaus verslo konkurentus.
Naujos įstatyminės normos būtų išimtinai taikomos tik organizuoto nusikalstamumo grupuočių nariams. Dar viena siūloma naujovė – atsisakyti asmenį, kuris yra organizuotos nusikalstamos grupuotės narys, persekioti baudžiamąja tvarka. Ši naujovė būtų taikoma, kai asmuo pradeda slaptai bendradarbiauti su teisėsauga, teikia reikšmingą informaciją apie grupuotės įvykdytus nusikaltimus ir taip padeda atskleisti grupuotės struktūrą, jos veiklą, vadovus ir narius, įvykdytus nusikaltimus.
Sumanymas parengti naują įstatymo projektą pagrįstas praktika, nes šiuo metu esamos teisinės priemonės nėra pakankamos, pavyzdžiui, ikiteisminio tyrimo bylą dėl organizuotos nusikalstamos grupuotės narių perdavus į teismą, kriminalinės žvalgybos ir baudžiamojo proceso veiksmai jų narių atžvilgiu dėl tų pačių veikų nebegali būti atliekami ir nėra galimybės prevenciškai užtikrinti, kad tokie asmenys toliau nevykdytų nusikalstamos veiklos.
Turimais duomenimis, Lietuvoje šiuo metu veikia virš dvidešimties organizuotų nusikalstamų grupuočių. Mūsų šalyje ir užsienyje veikiančių „lietuviškų“ organizuotų nusikalstamų grupuočių veikla yra įvairiapusė – kriminalinis reketa ir ekonominiai nusikaltimai, tokie, kaip kontrabanda, nelegali ekonominė veikla, pinigų plovimas, elektroninių duomenų išgavimas ir informacinių sistemų saugumo pažeidimas ir kt.