„Tokio festivalio nevykimas sudarytų sąlygas manyti, kad kažkas atsitiko su demokratija ir pamatiniais žmogaus pilnavertės egzistencijos teises užtikrinančiais socialiniais santykiais“, – mano Alytaus meno streiko rengėjas Redas Diržys, panašiais eksperimentais mieste su kolegomis iš Lietuvos ir užsienio užsiimantis nuo 1993 metų.
Alytuje su metais atsiradusi „gyvojo“ meno sklaidą pristatanti scena – ne tik intelektuali, taiau ir vizuali. Steikas derina konferencijos ir performansų festivalio formatą – teoriją su aktyviais praktiniais veiksmais viešosiose miesto erdvėse, o taip pat ir neurbanizuotose apylinkėse.
2015 metų tema – iš(si)valymas, gydymas, savigyna, komunikacija, energijos perdavimas, tam bus naudojamas … molis. Jį į rankas ims menininkai, nusivylę neokolonialistinėmis globaliosios kultūros raiškos formomis bei siūlantys naujas alternatyvas, kurios nukreiptos prieš žmogaus dvasinį, psichinį bei kultūrinį skurdinimą jį paverčiant tik pasyviu žiūrovu.
Bus siekiama reabilituoti mediją, kurią liberalistinio kapitalizmo sistema degeneravo iki keramikos technologijos produktams gaminti. „Alytaus bienalė sieks šamaniškosios keramikos kaip dvasios ir kūno iš(si)valymo terpės atgimimo“, – teigia rengėjai, bendru vardikliu šiais metais pasirinkę animizmą – viso, kas gyva ir negyva, matoma ir nematoma vienį ir ryšį.
Meno streiko bienalė Alytuje vėl sieks eliminuoti žiūrovo ir menininko dualizmą, pasirinkdama formatus, kur nėra nei individualistinių pasirodymų, nei žiūrovų. Renginiuose dalyvaus pasaulio duomenkasiais ir psichodarbininkais save vadinantys kūrėjai iš viso pasaulio, į judėjimą susibūrę 2009-ųjų Alytaus meno streiko bienalėje. Tai – besiformuojanti, nario mokesčio nerenkanti organizacija, kurioje veikia asmenys ar jų grupės, pajungiantys erdvę, laiką ir prasmę, save siejantys su industriniu psichinės savo ir visų mūsų aplinkos formavimu.
Tradiciniai bienalės „taikiniai“ – kolonializmas, eurocentrizmas ir struktūrinis rasizmas, būdingas „rimtai kultūrai“ ir viso to kritika. Su kiekvienais metais Alytaus meno streiko įtakos sferos plečiasi – nuo šiaurės-atlantinio kultūrinio aljanso trečiojo pasaulio ikikultūrinių praktikų link, kvestionuojant kapitalistinę specializaciją, ieškant tarpsritinio susikalbėjimo būdų. Be meno streikuotojų, atvyksiančių iš įvairių šalių, renginiuose dalyvaus ir Alytaus riedlentininkai, kolegijos studentai iš Kongo ir Nigerijos, o viena iš dienų yra numatyta senosiose totorių kapinėse Raižiuose (Alytaus r.).
Alytaus meno streiko bienalės organizatorius – sambūris „Erdvės“, renginį koordinuoja: Alytaus bienalės degeneravimo į kultūros laipsnišką žlugdymą ir šitos bacilos skleidimo visur aplink komitetas (ABRACADABRA-C). Renginį remia Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos kultūros ministerija ir Alytaus miesto savivaldybė.
Alytaus meno streiko bienalė
Revoliucinis animizmas ir psichoreproletarizacija
Alytaus dailės mokykla (S. Dariaus ir S. Girėno g. 25)
Renginio programa (galimi pakitimai)
Antradienis, rugpjūčio 18 d.
Situolingvistika: tapatybės apmąstymas, jos sąsajos su kalba ir neurolingvistiniu programavimu, viešosios erdvės stereotipino suvokimo kritika, kalbos rasistinės ir seksistinės šaknys.
10 val. Susirinkimas, prisistatymai, įžanginės kalbos, pasisakymai
11 – 13 val. Diskusija apie kultūrinį tapatumą tarp skirtingų asmenų, išvengiant eurocentristinės kultūros sampratos, kuri „vienija“ atskirdama mus nuo to, kuo esame. „Civilizacijos“ ideologijos kritika – Mbaku Fidelis Mbabit
14 – 16 val. Diskusija – kūrybinės dirbtuvės apie seksizmą kalboje – Roberta Raudonė ir Agnė Patackė
17 – 19 val. Diskusija – kūrybinės dirbtuvės apie viešosios erdvės sampratą – exOKK (Berlynas) ir DAMTP (Data Miners & Travailleurs Psychique)
Trečiadienis, rugpjūčio 19 d.
Situografija: spektaklio kaip esminės kapitalistinės visuomenės organizavimo principo apmąstymas ir kritika, alternatyvūs (ne)vaizdavimo būdai išvengiant abstrakcijos ir simbolizmo; viešosios erdvės despektaklizacija.
10 val. Susirinkimas, prisistatymai, įžanginės kalbos, pasisakymai. Susitikimas su vietos riedlentininkais
11 – 13 val. Diskusija apie Desa-Kala-Patra-grafą ir situografiją – Tae Ateh, DAMTP
14 – 16 val. Diskusija-kūrybinės dirbtuvės
17 – 19 val. Metagrafika ir hipergrafika: animistinė projektuotojo apranga – DAMTP ir Benas Šarka
Ketvirtadienis, rugpjūčio 20 d.
Situologija: kaip išvengti dualizmo mokslas v/s menas, mokslinių ir menininų principų (eurocentrizmo) kritika, triolektika vietoj dialektikos.
10 val. Susirinkimas
11 – 13 val. Pranešimai apie trišalio futbolo pasaulio čempionatą, surengtą 2014 m. Silkeborge (Danija). Diskusija apie trišalio futbolo tolimesnę plėtotę kvantinės mechanikos principais – Mark Dyson (Deptford Three Sided Football Club), Chris Collier (Strategic Optimism), Florence (New Cross Triangle Psychogeographic Association) ir DAMTP
14 – 16 val. Diskusija apie meno pogromą kaip kolektyvinę praktiką. – DAMTP
16 val. Spaudos konferencija Alytaus dailės mokykloje
17 – 18.30 val. Kontrkultūrinis piketas Alytaus gatvėse
Penktadienis, rugpjūčio 21 d.
Situofonija: garsas kaip neverbalinė komunikacijos priemonė, gamtos multiritmiškumas.
10 val. Susirinkimas
11 – 13 val. Pranešimas/diskusija: Revoliucinis animizmas – Ben Morea
17 – 18 val. Kosminė molio muzika – Benas Šarka
18 – 23 val. „Pasidaryk pats“ garso koncertas. Guoda Diržytė, Maja Mihalik, DAMTP ir DJ Balli
23 – 24 val. Mirusiųjų darbininkų kontrkultūrinis piketas – naktinis nematomųjų žygis Alytaus miresto gatvėmis.
Šeštadienis, rugpjūčio 22 d.
Situopatija: visiems prieinama gyvybinė energija – orgonas ir varžybomis nesugadintas sportas
10 – 12 val. – visuotinės trišalio futbolo rungtynės Alytaus miesto sode
13 – 15 val. Orgono (gyvybinės) energijos kaupimas iš debesų panaudojant Wilhelmo Reicho debesų skaidymo vamzdinėmis struktūromis principą (Mantas Kazakevičius) prie Alytaus miesto sodo fontano
Sekmadienis, rugpjūčio 23 d.
11 val. Animokomunistinis psichosufizmas Raižiuose (Alytaus r.). Kelionė į senąsias totorių kapines, kur auga 45 skirtingų rūšių kerpės. Penkios iš jų yra ypatingai retos. Kerpės jungia visą taip vadinamą „gyvąją“ ir „negyvąją“ gamtą, o iš tiesų visus animistinius asmenis. Akmeniniai antkapiai yra natūralūs silicio „kietieji diskai“, kaupiantys animistinę informaciją