Svajonė – pamatyti burlaivių regatą. Dėl to teko kraustytis į Maltą. Ten vyko tradicinė Viduržemio jūros regata „Rolex“ prizams laimėti. Šios jachtų lenktynės vykdomos jau nuo 1968 metų ir pasižymi dalyvių gausa. Šiais metais starte Maltos sostinėje Valetoje Grand uoste prie S. Angelo forto išsirikiavo 123 jachtos, suskirstytos į 5 klases. Prestižinėje 1 klasėje dalyvavo grynai lietuviška jachta „Ambersail 1000“ su 14 jūreivių komanda. Kitose jachtose dar buvo keletas lietuvaičių.
Senovinių patrankų šūviais buvo duotas varžybų startas. Starte ryškiai savo didumu išsiskyrė „Gazprom” jachta atstovaujanti Slovėnijai, pavadinta „Esimit Europa 2“, registruota Monako jachtklube, su namų uostu Kipre. Keistokas derinys.
Mūsų palaikymo grupė skanduote „Lietuva, Lietuva” – ir pro uosto vartus išlydėjome jachtsmenus į trasą. Jiems reikėjo įveikti 608 jūrmyle (1 jūrmylė – 1852 m) apiplaukiant Sicilijos salą Mesinos sąsiauriu, „pasisveikinti“ su veikiančiais Etnos ir Stamboli ugnikalniais, apiplaukti Favignana, Pantellera ir Lampedūzos salas ir finišuoti vėl Maltoje. Mes po starto suskubome į Siciliją. Vedami Don Corleone (Sicilijos mafijos krikštatėvis) giminaičio prisivijome jachtas.
Tikėjomės pamuojuoti nuo Etnos ugnikalnio. Deja, didelis debesuotumas neleido tai padaryti, pasitenkinome lavos rinkimu. Teko vėl grįšti į Maltą. Jau tada neskubėjome, pasižvalgėme po Sicilijos salą ir tik paragavę vyno Nero D‘Avola (Juodas velnias), užkandę Modicos šokoladu su paprikos įdaru arba su druska, pasakėme „Arrivederci“.
Tikimės vėl ten sugrįžti. Norisi palyginti Maltos ir Sicilijos salas, Malta būdama 800 kartų mažesnė sudaro tikro brangakmenio įspūdį. Tai šviesus jaukus didelis miestas. Įkopę į Medinos tvirtovę gali pamatyti bene visą salą. Visa sala plotu Kauno dydžio, gyvena apie 400 tūkst. nuoširdžių ir svetingų gyventojų, kalbančiais maltiečių ir anglų kalbomis. Turistų matyt tris kart daugiau.
Sugrįžę į Maltą, nestovėjome krantinėje laukdami burlaivių, kaip Jūratė Kastyčio, bet stengėmės kuo daugiau pamatyti. Malta turi seną gražią istoriją, per 6000 metų istoriją kas ją nevaldė. Ir finikiečiai, ir arabai, ir turkai, ir prancūzai, anglai, bet didžiausią indėlį į jos kultūros paveldą įnešė Maltos riteriai. Vien ko verta Šv. Jono katedra, visų bažnyčių nesužiūrėsi, viso – 360.
Keliauti po salą paprasta, išraižyta autobusų maržrutais, sumoki 1,5 euro (5 Lt) ir keliauk su tuo pačiu bilietu visą dieną. Tuo mes ir naudojomės, nes rūpėjo kuo daugiau pamatyti, Blu Groto urvus, pasivaišinti šviežia žuvimi Marsašlok žvejų kaimelyje, aplankyti Medinos tvirtovę, pavaikščioti po Valetą, Sliemą.
Ir, žinoma, pasimaudyti bei paplaukioti laivais. Vandens temperatūra +24, oro +28, kai Lietuvoje jau buvo minus. Turiu nuvylti, neteko pajausti Pačvilio naktinio gyvenimo, buvau ne vienas.
O tuo tarpu buriuotojai smagiai įveikę Mesinos sąsiaurį, sulaukė visiško štiliaus. Teko jiems dvi paras stovėti vietoje, o kai pakilo didelis štormas, čia jau reikėjo parodyti meistriškumą. Pirmi finišavo „Gazprom“, bet pritaikius koeficiantus (jachtos dydis, burių plotis ir t.t.) jie liko savo klasėje penkti.
„Ambersail” užėmė ketvirtą vietą. Kaip pasakė buriuotojai, tai buvo principinė pergalė prieš profesonalus su dideliu biudžetu, turinti ir politinę potekstę. Teko pareikšti pretenzijas organizatoriams, kai finiše ant flagštoko nepamatėme Lietuvos vėliavos. Atsiprašė.
Nugairinti vėjų, bet puikios nuotaikos buriuotojai kartu su palaikymo grupe jau sugrįžo į Lietuvą, palikę prie Lampedūza salos su lūžusiais stiebais kapitono Sauliaus Veselausko „Hispaniola“ jachtą. Yra vilties, kad Maltai atstovaujanti įgula pasieks trokštamą finišą
Kastytis Pavilonis