2014-aisiais sukanka 115 metų, kai Alytuje buvo pastatytas geležinkelio tiltas. Jis Dzūkijos sostinę sujungė su Varėna. „Paskutinis traukinys tarp Varėnos ir Alytaus nudardėjo prieš 80 metų“…, – 2007-aisiais parašė šio geležinkelio entuziastai, susibūrę į „Olita-Orany“ sambūrį. Pastaraisiais metais kelių entuziastų iniciatyva virto organizacija, o jos veiklą kasmet remia vis daugiau žmonių. Vieni prisijungia prie kasmečio dviračių traukinio. Šiemet jis iš Alytaus (Olita) senosios geležinkelio stoties (Gardino g. 14) išvyks gegužės 10-ąją, 8.31 val., ir per devynias valandas, įveikęs 55 km maršrutą, pasieks Varėną (Orany).
Pildosi ir geležinkelio tilto atstatymo vizija. Sugriautąjį tiltą kadais siūliusi įsivaizduoti, „Olita-Orany“ idėja dabar virsta Alytaus miesto savivaldybės projektu – jau statomu pėsčiųjų ir dviračių tiltu tarp piliakalnio ir Dainų slėnio. Šias statybas entuziastai stebi – iš pradžių kovojo dėl istorinio paveldo išsaugojimo, o nuo 2013 m. fiksuoja visą naujojo statinio darbų procesą. „Pirmieji naujo tilto statybų parengiamieji darbai – nupjauti medžiai prie Dainų slėnio…“, – pirmasis (2013-08-29) įrašas, o čia naujausi „Akmeniniame taure dvejomis staklėmis išgręžtos keturios kiaurymės. Drenuojamas privažiavimo kelias prie tauro. Spraustasienė tvirtinami kairiosios santvaros surinkimo aikštelės šlaitai. I Alytuje statomi laikini mediniai laiptai pylimo šlaite“.
Pasak vieno iš „Olita-Orany“ vadovo, Leono Žukausko, ieškota ir legendinio tunelio, tačiau vienoje iš Nemuno krantinėje esančių šachtų nerasta nei toliau vedančių takų, nei kitų ženklų. „Išvalėm urvą, jame buvo apie pusantro metro dumblo, šiukšlių, tarp jų radome porą vinių ir sovietinio laikotarpio alavinio kirvuko galą”, – bent šokiu tokiu „lobiu“ džiaugiasi L. Žukauskas. Su kolegomis jis atrado Sankt – Peterburge (Rusija) esančius brežinius, kurių sąvadai atmeta galimybę, kad būta tunelio, po upe jungusio abi tilto puses.
L. Žukausko teigimu, tilto konstrukcijose buvo tik drėgmei nuo tilto pamatų nudrenuoti skirtos apie 20 metrų ilgio beveik metro pločio angos, kurios vėliau buvo užmūrytos. Sugriautojo geležinkelio vietoje dabar statomas pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas ateityje sutaupys apie 7 km, kuriuos kaskart įveikiame nuo Dainų slėnio prie piliakalnio važiuodami per Antano Juozapavičiaus tiltą. Minėtai statybai LR vidaus reikalų ministro Alfonso Dailio Barakausko įsakymu skirtas papildomas finansavimas: patikslinta suma – iki 26 mln. 882 tūkst. 368,21 litų.
Sulaukti finansavimo tikisi ir Alytaus rajono savivaldybė, kuri planuoja nutiesti natūralaus grunto dviračių taką ant senojo geležinkelio pylimo iki pat Varėnos ir sukurti dviračių turizmo traukos objektus infrastruktūrą, kurioje būtų senasis geležinkelio stoties pastatas Bukaučiškėse, Vlado Mirono dvaro koplyčia ir Daugų ežeras su apylinkėmis.
- Visų šių gigantiškų projektų finansai neliečia sumanytojų ir nežinia, ar kada materialinė nauda bus pasiūlyta „Olita-Orany“ sumanymo pradininkams, tad savotišką apdovanojimą galime skirti kiekvienas mūsų, iki gegužės 2-osios šiai organizacijai deklaruodami 2% nuo gyventojų pajamų mokesčio:
Asociacija „Olita-Orany“.
Įmonės kodas – 302501276.
A/s LT21 7300010122778107.