Artimiausiame Alytaus rajono savivaldybės tarybos posėdyje ketinama priimti sprendimą, kuriuo žalia šviesa bus įjungta dviračių trasos Alytus – Varėna (Olita-Orany) specialiojo plano parengimui.
Olita-Orany – istorinė trasa, Alytų su Varėna nuo devynioliktojo amžiaus pabaigos jungusi geležinkeliu, o nuo 2005-ųjų – ir dviračių „traukiniais“. Prieš aštuonerius kilusi Dzūkijos istorijos gerbėjų iniciatyva išplito į visuotinį judėjimą, kuris pastaraisiais metais virsta ir savivaldybių turizmo ir rekreacijos projektais.
Alytuje virš Nemuno upės, vietoje 1899 metais statyto, per antrąjį pasaulinį karą sugriautojo tilto statomas naujasis pėsčiųjų ir dviratininkų tiltas.
Olita-Orany trasos gaivintojams Leonui Žukauskui, Deividui Pinkevičiui pavyko išsaugoti senojo tilto konstrukcijas. Nors jie, saugodami senojo tilto liekanas ir originalų kraštovaizdį, nepritarė nė vienam iš penkių naujojo tilto projektų, prieš Alytaus miesto savivaldybės pradėtas statybas nėra nusiteikę priešiškai.
Prie Olita-Orany legendos sugrįžimo į visuotinį gyvenimą ketina prisijungti ir Alytaus rajono savivaldybė, kuri minėtą maršrutą jau yra įtraukusi į 2013-2020 metų strateginės plėtros planą. Artimiausiu metu ketinama imtis ir dviračių tako Alytus – Varėna atkarpos, esančios Alytaus rajono savivaldybės teritorijoje, specialiojo plano rengimo.
Dviračių takas planuojamas senojo Alytaus geležinkelio ruožu Alytus – Varėna ir Alytaus rajone pratęstų Alytaus miesto teritorijoje nutiestą taką pėstiesiems ir dviratininkams bei statomą tiltą per Nemuno upę, sujungsiantį abu krantus.
Norima nutiesti natūralaus grunto dviračių taką Alytaus rajone, ant senojo geležinkelio pylimo, iki Varėnos miesto centro, bei sukurti tinkamą aktyvaus turizmo infrastruktūrą Alytaus rajono, regiono, Lietuvos ir užsienio dviračių turizmo mėgėjams.
Dviračių trasa Olita-Orany apimtų istorijos objektus – Vlado Mirono dvaro koplyčią, Daugų ežerą ir jo apylinkes – Bukaučiškėse esantį, šiuo metu parduodamą senosios Daugų geležinkelio stoties pastatą.
Olita – Orany maršrutas. Kas ir kur?
XIX a. pabaigoje, stiprindama sieną su kaizerine Vokietija, Rusijos imperija nutiesė geležinkelio atkarpą, sujungusią Alytų (tuometinė Olita) su Varėna (tuometinė Orany). Vėliau ši geležinkelio atšaka išardyta, tačiau išliko pylimas ir juo besidriekiantis mažai naudojamas vieškelis, patogus keliauti dviračiais, viliojantis turistus vaizdingu kraštovaizdžiu ir istorijos pėdsakais. Kelionėje – Alytaus geležinkelio tilto per Nemuną liekanos, įspūdinga 60 m ilgio Moterties upelio pralaida – tunelis, 20 m Skernės upelio pralaidas – tunelį, Artilerijos stotis ir dar apie 20 nykstančių istorijos objektų. Pusiaukelėje – Bukaučiškėse – senosios Daugų geležinkelio stoties pastatai. Vos už poros kilometrų – 1918 m. Nepriklausomybės akto signataro Vlado Mirono dvaro koplyčia, atsiveriantis vaizdas į Daugų ežerą ir jo apylinkes. Netoli Varėnos – lieptu per srauniąją Varėnę. Kitame upės krante – caro laikų Artilerijos poligono ir karinio miestelio liekanos su geležinkelio stotimi artilerija. Maršruto ilgis – apie 50 km. Didžioji jo dalis nusidriekusi žvyrkeliu, miško keliukais, apie 10 km asfaltuota. Alytuje maršrutas jungiasi su Dzūkijos dviračių žiedu, o Varėnoje – su dviračių maršrutu EuroVelo11. Daugiau apie dviračių maršrutą senuoju geležinkeliu – www.olitaorany.projektas.lt