Su mokytojų stygiaus, demografinėmis ir darbuotojų mažėjimo problemomis susiduria ne tik Lietuva, bet ir daugelis kitų šalių, ypač Europoje. Visa vilkstinė švietimo sistemos problemų dėl šių priežasčių tik didėja. Šiuo metu Lietuvoje naujiems mokslo metams ieškoma 412 mokytojų, skelbiama specialioje platformoje „Mokyklos kviečia dirbti“, kurioje pačios mokyklos gali registruoti laisvas darbo vietas mokytojams ir greičiau susirasti ieškomus specialistus. Domimės, kokia gi situacija Alytaus miesto ir rajono švietimo įstaigose.
„Kažkada dirbau mokykloje, vėliau dešimt metų dirbau užsienyje (kitus darbus), grįžau į gimtą miestą, reikėjo kažkur dirbti, vėl pradėjau dirbti mokytoja, dabar jau darželyje, kadangi mano išsilavinimas tiko – pradėsiu vėl dirbti mokykloje, patiks – pasiliksiu, nepatiks – nemokysiu“, – sutikite, tokia būsimų pirmokų mokytojos motyvacija kelia abejonių, ar tikrai tai žmogus, kuris gali dirbti mokytoju. Visgi šįsyk – ne apie motyvaciją, o apie skaičius.
Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) atstovų teigimu, Lietuvoje labiausiai jaučiamas poreikis gamtos ir tiksliųjų mokslų, ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio ugdymo mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų (logopedų, specialiųjų pedagogų), taip pat lituanistų, užsienio kalbų mokytojų. Tiek valstybė, tiek savivaldybės reaguoja į situaciją ir imasi įvairių paskatinimo priemonių, tik ar šios padeda?
„Jau šiemet mokytojų iki 25 metų yra šiek tiek daugiau. Be to, 2023-2024 m. m. metais į pedagogikos studijas įstojo net 2 tūkst. studentų, ypač išaugo besirenkančiųjų specialiąją pedagogiką skaičius. Tai suteikia pagrindo manyti, kad pedagogų bendruomenė pamažu atsinaujins. Skatindama rinktis pedagogines studijas ir išlaikyti mokytojus mokykloje, valstybė taiko įvairias priemones“, – komentuoja ŠMSM atstovai.
Pasidomėjus, kokia gi situacija Alytaus mieste, sulaukėme Alytaus miesto savivaldybės Švietimo ir sporto skyriaus vedėjos komentaro, jog mokytojų trūkumas jaučiamas kaip ir visoje Lietuvoje, tačiau dalį trūkstamų pedagogų jau pavyko surasti.
„Ateinantiems 2024-2025 mokslo metams, šiuo metu turimais duomenimis, identifikuojamas 11 pedagogų trūkumas. Labiausiai juntamas matematikos, anglų ir istorijos mokytojų stygius. Dalį pedagogų jau pavyko surasti, su jais bus sudarytos darbo sutartys. Likusių toliau intensyviai ieškoma tarp šalies universitetų absolventų bei kituose miestuose, rajonuose. Šiuo metu mokytojų pritraukimo iššūkis dar įveikiamas sėkmingai. Tikimasi, kad rugsėjo 1-ąją mokiniai turės visus reikalingus mokytojus.
Galvojant apie ateitį bei problemos mastą ir galimą augimą, bendradarbiaujant su Švietimo akademija, prie Putinų gimnazijos įkurtas Alytaus miesto jaunojo pedagogo klubas. Jį lanko gimnazistai, svarstantys parinkti pedagogo profesiją. Klube jiems sudaroma galimybė „pasimatuoti“ pedagogo profesiją – organizuojamos švietimo akademijos dėstytojų paskaitos savęs pažinimo, vaikų psichologijos ir pedagogikos temomis, vykdomas šešėliavimas lopšeliuose-darželiuose, organizuojami apsilankymai su įtraukiomis veiklomis Vytauto Didžiojo universitete, bendradarbiaujama su mokinių Jaunųjų pedagogų klubais iš Klaipėdos, Kauno rajono, Panevėžio.
Klubo veiklos dar tik prasideda, bet mokinių tarpe jau turime ir abiturientų, kurie žada šiais metais stoti į pedagogikos studijas. Vienas iš jaunuolių ketina studijoms rinktis taip reikalingą istorijos specialybę. Linkime jiems sėkmės bei tikimės kad, pabaigus studijas, jie sugrįš į Alytų“, – komentavo Alytaus miesto savivaldybės Švietimo ir sporto skyriaus vedėja Loreta Šernienė.
Šiuo metu Alytaus rajone mokytojų trūkumo, anot Alytaus rajono savivaldybės atstovų, nėra, tačiau kaip ir visoje Lietuvoje, neraminančių tendencijų dėl mokytojų amžiaus vidurkio ir galimo trūkumo artimoje ateityje išties yra: „Atsižvelgiant į tendencijas, artimiausiu metu teks ieškoti matematikos, fizikos, anglų kalbos, antrosios užsienio kalbos (vokiečių, prancūzų ar ispanų), technologijų, informatikos, šokio, priešmokyklinio ugdymo ir pradinių klasių mokytojų.“
Siekiant mokytojus pritraukti dirbti Alytaus rajono švietimo įstaigose, jiems yra suteikiamos galimybės lanksčiai suderinti darbo grafikus su kitomis darbovietėmis. Taip pat yra numatyta darbo kelionių išlaidų apmokėjimo sistema.