Pernai atgijusios viltys pastatyti Alytuje trečiąjį tiltą per Nemuną ima blėsti. Priežastis, kliudanti įgyvendinti apie 36 mln. litų vertės projektą, ir prieš 20 metų, ir dabar ta pati – lėšų stygius.
Dirba savo lėšomis
2008 metais atnaujinto vientiso sudėtingos infrastruktūros projekto, kurį sudaro tiltas su estakada bei privažiavimais iš vienos ir kitos miesto pusės, nauda niekas neabejojo. Sunkųjį transportą nukreipus šiauriniu miesto apvažiavimu į Pramonės rajoną, Kauno bei Suvalkų kryptimis, būtų išvengta spūsčių Santaikos, Ulonų, Kauno gatvėse, mažėtų aplinkos tarša. Pirmojo Alytaus ir netoliese esančių sodų bendrijų gyventojai dviračiais, gal net ir pėstute nesunkiai pasiektų kitame upės krante esančią miesto dalį.
Reikšmingu Lietuvos tūkstantmečio vardu pavadintas tiltas jau senokai pakilo ant aukštų gelžbetoninių atramų, o metalinės perdangos konstrukcijos sujungė abu upės krantus. UAB ,,Alkesta” tiltų statybos aikštelės viršininkas Kęstutis Supranavičius teigė, jog didžioji tilto statybos darbų dalis jau atlikta – belikęs trečdalis. Šiuo metu montuojamą tilto gelžbetoninę perdangą planuojama baigti balandžio mėnesį, vėliau laukia gelžbetoninių turėklinių blokų ir metalinių turėklų montavimas, tilto pakloto įrengimas ir kiti darbai.
UAB ,,Alkesta”, sutartimi įsipareigojusi visus statybos darbus baigti iki šių metų spalio 31 dienos, termino stengiasi laikytis. Tačiau įmonės atstovai beveik neabejoja, kad dėl stringančio valstybės finansavimo darbai šiemet baigti nebus, mat jau nuo pernai metų pabaigos įmonė juos atlieka savo lėšomis.
Planų daug, pinigų trūksta
,,Pernai dirbome su malonumu: įrengėme upines atramas, surinkome ir ant jų užtraukėme metalines 252 metrų ilgio perdangas, atlikome kitus darbus. Viskas ėjosi sėkmingai. Tik metams baigiantis tempus kiek sulėtinome, nes jau buvo aišku, kad ne už viską bus atsiskaityta. Jau atlikome darbų už 4 mln. litų (įskaitant pernai metų 1,5 mln. litų skolą). Šiuo metu mintys nelabai linksmos, statybas gali tekti stabdyti”, – pasakojo K. Supranavičius, pridūręs, kad tiltui pabaigti reikėtų dar apie 11 mln. litų. Bendra privažiavimo gatvės ir estakados įrengimo suma – 19 mln. litų.
Kairiajame Nemuno krante jau iškilo tilto tąsos – 110 metrų ilgio estakados – kolonos ir laikini metaliniai pastoliai, ant kurių netrukus bus montuojamos gelžbetoninės perdangos sijos. Gerokai įsibėgėjusiems privažiavimo nuo Putinų gatvės prie estakados darbams šiuo metu kiek trukdo meteorologinės sąlygos – vietovė šaltiniuota, todėl laukiama, kol visiškai nutirps sniegas, pradžius žemės paviršius.
Pasak šiems darbams vadovaujančio projektų vadovo Donato Poteliūno, šiuo metu jau yra atlikta apie 60 proc. privažiavimo gatvės žemės darbų: rekonstruotos vandentiekio komunikacijos, pradėti lietaus kanalizacijos įrengimas ir gamybinio vandens vandentiekio rekonstrukcija. Kiek vėliau Putinų ir privažiavimo prie estakados gatvių sankirtoje numatyta įrengti žiedinę sankryžą, o šalia gatvės, vedančios estakados link, bus tiesiami dviračių bei pėsčiųjų takai.
Ateitis – neaiški
Kol kas su viltimi laukiama balandžio, kuomet užsakovas (Alytaus miesto savivaldybė) ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos yra pažadėjęs atsiskaityti su rangovais. Balandį turėtų paaiškėti ir šių metų darbų finansavimas. Pašnekovų teigimu, kiekvieną mėnesį Kelių direkcijos žadama suma objektui pamažu tirpsta: iš pradžių bendram tilto ir estakados projektui žadėta 16 mln., vėliau – jau tik 13 mln. litų. Neatmetama galimybė, jog įmonei bus sumokėta tik už pernai ir šiemet jau atliktus darbus.
Kelių direkcija neskuba skelbti ir privažiavimo gatvės nuo Pirmojo Alytaus pusės konkurso, nors jo techninis projektas jau parengtas. Tikėtina, kad priežastis ta pati – lėšų stygius.
Kokia ateitis laukia šių objektų, jeigu jų nepavyks baigti šiemet, spręs užsakovas – Alytaus miesto savivaldybė. UAB ,,Alkesta” specialistai mano, jog tokio objekto konservavimas ir apsauga pareikalautų didelių išlaidų.
Kad bet kurio nebaigto statybos objekto konservavimas finansiškai nenaudingas, sutinka ir Alytaus miesto savivaldybės administracijos Statybos skyriaus vedėjas Sigitas Stumbras, patikinęs, kad apie tai dar nebuvo mąstyta. Tačiau susiklosčius nepalankiai valstybės finansinei situacijai, daugelio objektų baigimo terminus gali tekti koreguoti.
Kaip ,,Mano Dzūkijai” teigė Statybos skyriaus vedėjas, visa tilto statyba ir apie 90 proc. privažiavimo gatvės darbų finansuojami Lietuvos automobilių Kelių direkcijos skiriamomis lėšomis. Kaip šiemet jos bus paskirstytos, paaiškės tik balandžio mėnesį patvirtinus patikslintą valstybės biudžetą.
,,Matome, kad šiais metais besiklostanti infrastruktūros objektų finansavimo situacija iš tikrųjų sudėtinga. Svarstant šių metų valstybės biudžeto pataisymą, Kelių priežiūros programai numatyta skirti maždaug perpus mažiau lėšų. Įvertinus tai, jog su kelininkais nėra atsiskaityta dar už 2008 metus, jau dabar akivaizdu, kad 2009 metų darbų vykdymui liks labai nedidelė suma, kurios, reikėtų tikėtis, užteks bent jau atliktiems darbams apmokėti, – aiškino S. Stumbras. – Kol kas minėtų objektų statybos darbai nėra stabdomi, tačiau ar pakankamai jiems bus skirta lėšų, sunku prognozuoti.”
Panaši ir tilto, tiesiamo per Nemuną Druskininkuose, situacija. Šio objekto, kuriame darbus atlieka ta pati UAB ,,Alkesta”, vertė apie 20 mln. litų. Nors statytojas – Druskininkų savivaldybė – už pernai atliktus darbus rangovui sumokėjo, šiemet sutartyje numatytiems ir šiuo metu vykdomiems darbams dar nėra skyrusi nė lito.