Kaip pirkėjai elgiasi per koronaviruso paskatintą pirkimo „epidemiją“?
Vežimais iš parduotuvių vežti makaronai, „šluotos“ kruopos, tualetinis popierius ir kitos higienos priemonės, suskaičiavo pasaulinė rinkos tyrimų kompanija „Nielsen“, statistikoje vardijanti ir aktyviai pirktas daržininkystės bei sodininkystės prekes. Palyginti su vidutiniais pirkimais nuo metų pradžios, pirkimai verte Lietuvoje dėl „sprogusios“ maisto paklausos pakilo 8% – daugiausiai Baltijos šalyse (Latvijoje pakilo 1%, Estijoje sumažėjo -2%).
Lietuvos prekybos tinkluose staigiai smuko žaislų (-32%), elektros prietaisų (-29%), raštinės (-19%) ir automobilių reikmenų (-18%) paklausa, tačiau net 34% išaugo ilgo galiojimo maisto produktų, o 10% – asmens priežiūros priemonių pirkimai.
Mažėjo susidomėjimas ne pirmo būtinumo prekėmis, tačiau 32% išaugo namų priežiūros prekių paklausa. Aktyviai pirktos daržo ir sodo prekės, kurių paklausa išaugo net 3,7 .
Pastebima, kad pirkėjai ryškiai pakeitė savo prioritetus ir „nukirpo“ išlaidas pirkiniams, be kurių šiuo sudėtingu metu galėtų apsieiti. Jie išlaidas nukreipė į tas kategorijas, kurios, jei to prireiktų, padėtų patenkinti pačias svarbiausias reikmes.
Paskutinę vasario savaitę labiausiai (4,5 karto) augo ilgiau galiojančių mėsos gaminių, 2,8 karto – ryžių bei grūdų gaminių, 2,9 karto – makaronų paklausa.
Lietuvos pirkėjai makaronus pirko intensyviau nei spagečiais visame pasaulyje garsėjanti Italija ar specialius lakštinius makaronus plačiai naudojantys Azijos šalių gyventojai.
Italijoje makaronų paklausa didėjo 1,3 karto, Vietnamas, Singapūras taip pat nepavijo Lietuvos – šiose šalyse makaronų pardavimai augo atitinkamai 1,7 ir 1,2 karto. Pirkinių krepšeliai buvo intensyviai pildomi prieinamų kainų, plačiai naudojamais ir ilgai galiojančiais maisto produktais.
Nuo makaronų Lietuvoje mažai atsiliko miltai, kurių pirkta 2,8 karto daugiau, stengtasi apsirūpinti žuvies ir jūros gėrybių konservais – jų pardavimai šoko 2,1 karto. Muilo pardavimai pakilo 1,9 karto, o tualetinio popieriaus – 1,4 karto.
Pirmąją kovo savaitę buvo jaučiama didelė namų prekių paklausa. Dvigubai išaugo maisto ruošimui skirtų riebalų pardavimai, po 1,4 karto padidėjo drabužių skalbiklių, tualetinio muilo bei namų švarinimo priemonių pardavimai, 1,3 karto daugiau nupirkta ir virtuvės rankšluosčių.
Įvairioms pasaulio šalims vis aktyviau užsidarant ir skelbiant karantiną, užsakymais jau užversta internetinė prekyba, kuri leis maisto produktų atsargas papildyti be kontakto su pardavėju, o kartu ir mažinant COVID-19 viruso plitimo tikimybę.