Multimodalinis krovinių gabenimas – procesas, kurio metu naudojamas kelių (bent dviejų) rūšių transportas. Dažniausiai kroviniai gabenami vilkikais, laivais, traukiniais bei lėktuvais, tačiau pervežimas nelaikomas multimodaliniu, jei, pavyzdžiui, krovinys vežamas mikroautobusu bei vilkiku. Šis krovinių gabenimo būdas dėl kelių skirtingų vežėjų laikomas rizikingesniu, tačiau tai vienintelė pasirinkimo alternatyva krovinius vežant į kitus kontinentus.
Dažnai manoma, kad transporto biržose, kuriose vežėjus ir krovinius galima rasti greičiausiai ir patogiausiai, siūlomi tik pervežimai vilkikais. Tarptautinėje biržoje www.cargo.lt, kaip ir rinkoje, vis daugėja multimodalinių pervežimų skelbimų, tik tiek, kad dažniau skelbimus įdeda ne vežėjai, bet multimodalinius pervežimus organizuojančios įmonės.
Multimodalinio krovinių gabenimo esmė:
- Operatorius (įmonė, organizuojanti multimodalinius pervežimus) parenka reikiamą transportą, krovinio pristatymo būdus, sudaro maršrutą.
- Šis krovinių transportavimo metodas tinka ir labiausiai pasiteisina vežant krovinius vidutiniais ir dideliais atstumais.
- Kroviniai pervežami į bet kokiu atstumu nutolusias vietoves (pvz., ir į tolimąsias salas, kurios pasiekiamos tik laivais arba lėktuvais).
- Įprastai vežėjai, organizuojantys multimodalinį krovinių gabenimą, prisiima ir atsakomybę už krovinius, jei sutartyje nenumatyta kitaip.
Sąvokų skirtumai
Praktikoje galime sutikti ir kitas sąvokas, pavadinančias šį reiškinį – tai intermodalinis arba kombinuotasis krovinių gabenimas. Tačiau sąvokos nėra vienareikšmės: multimodalinio pervežimo sąvoka yra platesnė, universalesnė, apibūdinanti krovinių gabenimo procesą iš taško A į tašką B, nepriklausomai, ar krovinys buvo perkraunamas, ar viso gabenimo metu jis liko tame pačiame konteineryje, talpoje ar puspriekabėje. Intermodalinio ir kombinuotojo pervežimų sąvokos dažniau naudojamos, kai transporto priemonės kinta, bet krovinys nėra perkraunamas ir jis lieka tuose pačiuose krovos vienetuose – konteineryje, talpoje ar puspriekabėje.
Teisiniai niuansai
Operatoriai gali krovinius vežti ir patys arba organizuoti vežimo procesą, faktiniam krovinių vežimui samdydami trečiuosius asmenis. Tačiau tais atvejais, kai pervežimo dalyvių yra daugiau, kyla ir daugiau teisinių ginčų, kurie asmenys – organizatoriai ar faktiniai vežėjai – yra atsakingi už krovinį. Tad tokiu atveju reikėtų:
- Išanalizuoti ir įvertinti galimą riziką viso multimodalinio pervežimo metu.
- Visų pusių prievoles, įgaliojimus, santykius ir kt. numatyti sutartyje.
- Nustatyti kiekvienos pusės atsakomybę už patirtą žalą.
- Visa verte apdrausti krovinį, ypatingą dėmesį skiriant pavojingiems, rizikingiems kroviniais.
Kodėl verta rinktis multimodalinį krovinių gabenimą?
- Siuntėjai patiria mažiau rūpesčių: patikėjus krovinį pervežimo organizatoriui, jis pasirūpina krovinio perkrovimu, pristatymu į reikiamą vietą, kitais su prekių gabenimu susijusiais niuansais, pavyzdžiui, draudimu ir tinkamu dokumentų įforminimu.
- Kroviniai gavėjus pasiekia greičiau, sutaupoma pinigų: daug patirties sukaupusios multimodalinių krovinių gabenimu užsiimančios įmonės, prieš planuodamos pervežimo schemą, įvertina daug faktorių, leidžiančių optimizuoti tiek pervežimo laiką, tiek kaštus.
- Patikima partnerystė. Rinkoje įsitvirtinusios įmonės bendradarbiauja su patikimais partneriais, todėl išvengiama nenumatytų išlaidų, prastovų, krovinio apgadinimo ir kitų problemų, su kuriomis neišvengiamai susiduria rinkos naujokai.
Apibendrinant, multimodalinis krovinių gabenimas – bene vienintelė pasirinkimo alternatyva, kai krovinius reikia pristatyti vidutiniais ir dideliais atstumais. Patariama ieškoti patikimų ir daugiau patirties sukaupusių bendrovių, galinčių užtikrinti sklandžius multimodalinius pervežimus. Šiame procese padaugėja dalyvių, todėl sutartyse reikia aiškiai numatyti atsakomybes, padėsiančias išvengti teisinių ginčų.