Be mobiliojo, išmanaus telefono savo gyvenimo neįsivaizduoja ne tik suaugusieji, bet ir vaikai.
Tyrimai rodo, kad pirmąjį asmeninį telefoną vaikai gauna būdami maždaug 6–7 metų, kuomet ruošiasi žengti pirmuosius žingsnius mokykloje. Visgi psichologijos specialistai pripažįsta, kad ne pagal amžių, o pagal elgseną ir gyvenimo aplinkybes tėvai turėtų nuspręsti, kada savo vaikui nupirkti pirmąjį telefoną.
Nors šis įrenginys gali palengvinti gyvenimą bei suteikti nemažai galimybių – pradedant lengvesniu susisiekimu ir baigiant pramogomis, pirmojo telefono pirkimas vaikui yra itin atsakingas momentas.
Psichologas Gediminas Navaitis dalijasi 3 esminiais patarimais, kurie padės tėvams išvengti klaidų.
Anot psichologijos eksperto, skubėti vaikui pirkti telefoną – neverta, net jei vaikas pats apie tai užsimena. Anot profesoriaus, ne amžius yra esminis kriterijus, lemiantis, ar vaikui reikia telefono. „Net ir 3-5 metų vaikai gali naudotis tėvų telefonais ir juose rasti žaidimų. Tačiau tokio amžiaus vaikams, kurie nebūna vieni, telefonas dar nėra būtinas. Juk telefonas – ne tik priemonė pramogoms, bet ir susisiekimui. Tad jeigu vaikai būna šalia tėvų, jiems telefonas, kaip ryšio priemonė, nėra reikalingas“, – pasakoja psichologas.
Psichologo teigimu, kai atsiranda natūrali riba, kada telefonas tampa ne tik žaidimų, bet ir ryšio priemone, tėvai gali svarstyti apie telefono pirkimą vaikui. „Ryšys, be abejo, reikalingas, jeigu žmonės yra atskirti vienas nuo kito. Nemaža dalis mokyklinukų dienos metu būna mokytojų priežiūroje, o į mokyklą juos nuveža tėvai, tad telefono turėjimas tokio amžiaus vaikams taip pat nėra būtinybė. Prasmė pirkti mobilųjį telefoną atžalai atsiranda tuomet, kai vaikas dažniau lieka vienas, tampa savarankiškesnis“, – pataria jis.
Psichologas pabrėžia, kad tėvai su vaikais turi kalbėti apie viską, tad telefono pirkimas – ne išimtis. Anot G. Navaičio, apie šį momentą su vaiku reikia kalbėti ne tik prieš pat nuperkant telefoną, bet ir gerokai anksčiau. „Jeigu bus šnekama tik kartą, telefono pirkimo metu, tai pokalbis bus aiškiai pavėluotas. Vos apsisprendus dėl pirkimo, verta net keletą kartų su vaiku apie tai pakalbėti ir paaiškinti, kam įrenginys skirtas ir kaip juo naudotis“, – akcentuoja psichologas. Jis priduria, kad ir po telefono pirkimo prie šios temos kartas nuo karto derėtų sugrįžti.
Viena esminių temų, su kuria būtina supažindinti vaikus, yra saugumas. Kaip pasakoja profesorius, pernelyg į technines detales leistis neverta, kadangi vaikai neretai geriau už tėvus išmano panašius dalykus. Svarbiau yra pateikti instrukcijas, kur, kada ir kaip galima naudotis įrenginiu. „Vaikui svarbu paaiškinti, ką reikia daryti, jei skambina kažkas nepažįstamas. Taip pat, kaip reikia skambinti viešoje vietoje, pavyzdžiui, kad telefonas per daug nebūtų kitiems demonstruojamas, nes kas nors jį gali „pasiskolinti“ ir negrąžinti. Būtina vaikus supažindinti su tokiais dalykais, o vėliau dar kartą pakalbėti ir įsitikinti, kad vaikas tai suprato“, – rekomenduoja G. Navaitis.
Apsisprendus vaikui nupirkti telefoną, anot pašnekovo, tėvai patys turėtų nuspręsti, kokį įrenginį įsigyti. Neverta dairytis į itin brangius telefonus, o priimti racionalesnį sprendimą ir atkreipti dėmesį į biudžetinės klasės modelius, kurie šiais laikais taip pat per daug nenusileidžia savo galimybėmis.
„Telefonas turėtų būti perkamas sąlyginai pigesnis ir svarbiausia – turėti pagrindines funkcijas. Mes patys, suaugusieji, neretai naudojamės tik dalimi to, kas yra telefone, tad ir vaikui reikėtų pirkti tokį telefoną, kuris savyje turi visas reikalingas funkcijas“, – pataria psichologas.
Išmaniųjų telefonų rinkoje yra didelis pasirinkimas įrenginių, kurie už savo santykinai neaukštą kainą pasižymi dideliu funkcionalumu bei puikiai tinka jaunosios kartos vartotojams.
Rekomenduojama vaikui parinkti tokį išmanųjį telefoną, kuris pasižymėtų ne tik gerais techniniais parametrais, tačiau ir kokybiškai fotografuojančia kamera, ilgu baterijos veikimo laiku, bei efektyvia duomenų apsauga.