Ar niekada nepagalvojote kodėl dideliuose supermarketuose duonos skyrius yra tolimiausiame kampe? Juk duona yra pats perkamiausias produktas ir logiškai jis turėtų būti jums artimiausioje ir patogiausioje vietoje. Ar niekada nepagalvojote kodėl maišeliai pirkiniams pakabinti arba sukrauti pačioje nepatogiausioje vietoje prie kasos – arba po prekystaliu, arba ant lentynos žemiausios dalies? O kodėl cigarečių pakeliai ir rūkančiam, ir nerūkančiam dažniausiai yra pačioje pirkimo fazės pabaigoje ir akių lygyje?
Visa tai yra tam, kad užkrėsti jus labai pavojinga liga, kurios pavadinimas ONIOMANIJA. Ši liga labiausiai pavojinga išsivysčiusių kraštų gyventojams ir ypač baltiesiems.
Mūsų gyvenimas ir taip perpildytas rūpesčiais ir problemomis, o čia dar viena – Oniomanija!
Kad suprastumėte su kuo turime reikalą, reikia paprasčiausiai išeiginę dieną pažvelgti į Maximos ar Akropolio statinių vidų. Pakankamai didelis kiekis žmonių, apsiginklavusių vežimėliais ir krepšiais, deda į juos visokius paketėlius, butelius, dėžutes…
Oniomanija – kenksmingas, praktiškai nekontroliuojamas įprotis pirkti, daug ir dažnai, ir visai nereikalingus daiktus. Šį reiškinį ano šimtmečio pabaigoje pastebėjo vokiečių psichologai, tačiau gydytojai juo susidomėjo labai neseniai.
Oniomanija – tokia pati rimta priklausomybė, kaip ir alkoholizmas ar narkomanija, tik jos priežastys dar menkai tyrinėtos.
Yra versija, kad į šį įprotį linkę žmonės, kurie vaikystėje turėjo psichinių traumų arba per mažai dėmesio iš artimų žmonių. Specialistai kalba, kad raktelis, užvedantis pirkimo mechanizmą, visiems vienodas – nepasitenkinimas gyvenimu, partneriu, darbu, vaikais, savimi ir t.t.
Mokslininkai mano, kad „shopoholizmo” priepuoliai susiję su hormono serotonino trūkumu organizme, nuo kurio priklauso mūsų nuotaika. Jo trūkumas sukelia staigias nuotaikų kaitas, savigraužą ir depresijas.
Parduotuvės prieigose užgimęs azartas prekybos salės gelmėse priverčia antinksčius išmesti vis daugiau adrenalino ir į vežimėlį pradeda pakliūti daiktai, kurie įprastoje situacijoje vargu ar atkreiptų dėmesį.
Mums atrodo, kad šampūnas ar dantų pasta, nupirkti super-mega-hipermarkete tikrai panašūs į firminius ir jau tikrai nesusilygina su turgaus variantu, dešrelės, jogurtas ar majonezas, neginčijamai, skanesni ir maistingesni. O bananai, obuoliai ar pomidorai daug saldesni ir skanesni. Apie tualetinį popierių išvis nėra ką kalbėti – visai kiti pojūčiai. Ir tai gerai dar, jei mūsų kelyje nepasipainioja miela mergaitė-konsultantė.
Apgaubusi iš visų pusių dėmesiu ir savo profesionalizmu, ji tikrai įkalbės pirkti daiktą ar produktą, o ypač, jei ji ištars magiškus žodžius: „Du už vieno kainą, pakuotė 30% didesnė, nei įprastai”, tuomet protas iškarto atsijungia ir viršų paima emocijos.
Ir štai jau mes papildome savo trofėjų kolekciją nauju egzemplioriumi. Tiesos dalis mūsų žodžiuose yra, bet esamu momentu šie teiginiai nuskrenda į antrą planą. Dabar mums svarbiausia – medžioklė, svarbiausia iš visų pakuočių dabar išsirinkti spalvingiausią, o kas ten joje ir kiek ji mums iš tikro reikalinga, aiškinsimės namie.
Mes šukuojame eilę po eilės, lentyną po lentynos. Gal būt, pasinerdami į supermarketo atmosferą, mes pasąmonėje pasijuntame tikrais europiečiais? Oniomanija įtraukia mus su milžiniška jėga, ir jūs jau neturite jėgų jai priešintis
Regis, jūs užėjote minutei nusipirkti tik bulkutės, o jums prieigose siūloma imti vežimėlį ar krepšį.
Ir kaip jums vaizdelis? Tokia vieniša bulkutė ir toks didelis krepšys. Ryškus disonansas. O čia dar marketingo specialistai pasidarbavo. Pasirodo, kad prekybos salės formavime yra savos paslaptys – štai pavyzdžiui, duonos skyrius turi būti labiausiai nutolęs nuo įėjimo, kad eidami prie jo, kirstumėte visus parduotuvės skyrius.
Arba dar vienas fokusas – vakar buvote ir pirkote prekę lentynoje vienoje parduotuvės pusėje, o kitą dieną ta prekė gali atsirasti visai kitoje vietoje. Kam visa tai? Juk prekės perkėlimas reikalauja papildomo darbo, o tai reiškia lėšų? Taip, tačiau tos lėšos atsiperka. Kitaip to nebūtų daroma – kai prekė dažnai perkeliama, jūs esate priversti ieškoti, o tai reiškia, kad vėl ir vėl turėsite skenuoti savi akutėmis prekių gausybę ir gal būt nesusilaikysite – pakeisite jos dislokacijos vietą, įsimesdami ją savo krepšin.
Egzistuoja ir impulsinio pirkimo sąvoka – kai įsigudrinate žaibišku rankos judesiu ant prekių juostos prie pat kasos numesti iš lentynos jums taip reikalingą žiebtuvėlį ar cigarečių pakelį, kramtomos gumos ar šokoladuką.
Specialistai tokius niekniekius talpinti pačiose judriausiose vietose – ties įėjimu, ties išėjimu, prie kasos, vitrinoje.
Prekių įsigijimo procesas organizmo poreikių patenkinimui pavirto jau į kai ką daugiau. Žygis pirkinių – tai kartu ir mokslas, ir menas vienu metu.
Mokslas – todėl, kad reikalauja žinių, patirties, dėmesio koncentravimo ir akylumo, o menas – nes sugeba jus įvesti į būsenas nuo euforijos iki transo.
Kai kam „shopingas” – tai galimybė atsipalaiduoti, pašalinti stresą, pakelti nuotaiką ir savęs vertinimo kartelę, o kai kas tuo tiesiog serga. Tiesa, aplinkiniams tokie ligoniai pavojaus nesukelia – kenčia tik jų pačių piniginė.
Juk malonu, ar ne, artėjant prie kasos stebėti savo kaupiną pirkinių vežimaitį?
Ant prekystalio juostos mes išdidžiai dėliojame visą eilę smulkios ir stambesnės produkcijos. Epogėjus – kasos aparato displėjaus skaičiukų mirgėjimas. Viskas, įvyko – su čekiu rankose ir šventiška nuotaika mes grįžtame namo, kur suvokiame, kad su pinigais pasielgėme ne visai išmintingai, bet už tai patyrėme tikrą malonumą. O tam juk jokių pinigų negaila.
Statistika sako, kad tokių oniomanų daugiausia yra JAV ir Vokietijoje. Įdomu, tačiau tokio reiškinio nematyti Artimųjų Rytų šalyse, Kinijoje, Indijoje, Japonijoje ir Korėjoje. Gal juos saugo Rytų išmintis? O apie mūsų gentainius nieko raminančio pasakyti negalima. Ne taip seniai atėjusi prekių gausybė verčia mus rinktis ir pirkti, pirkti, pirkti. Klaidinga manyti, kad tiktai moterys moka leisti pinigus rūbams ar kosmetikai. Stiprioji lytis ne ką blogiau sugeba tai daryti, tik jų interesų ratas kitas – buitinė technika, audio ir video aparatūra, žvejybos ar medžioklės įrankiai …
Anijonus traukia teigiamas krūvis, katijonus – neigiamas, onijomanus – viskas.