Lietuvos metrologijos inspekcijos funkcija – ginti valstybę ir vartotojus nuo neteisingų ir neteisėtų matavimo padarinių, apsaugoti šalies rinką nuo neatitinkančių teisinės metrologijos reikalavimų matavimo priemonių ir fasuotų prekių. Matavimai atliekami įvairių ūkio sričių šalies įmonėse ir organizacijose.
Nuo teisingų matavimo rezultatų priklauso mokamų mokesčių už elektros energiją, vandenį, šilumą ir kitas matuojamas paslaugas dydis, perkamų prekių, pasvertų gramais, kilogramais, tonomis, išmatuotų metrais ir centimetrais, dozuojamų benzino kolonėlėse litrais ir mililitrais vertė, skiriamos baudos dydis už automobilio greičio viršijimą, išmatuotą kelių policininko ar automatinio greičio matuoklio, ir t. t. Sunku rasti bendravimo sritį, kurioje nenaudotume svorio ir mato sąvokos.
Teisinė metrologinė priežiūra taikoma matavimo prietaisams, kurie priskiriami teisinei metrologijai. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi, teisinis metrologinis reglamentavimas taikomas matavimo priemonėms, kurios naudojamos nustatant prekių, energijos, paslaugų kiekį ir vertę tiesioginio pardavimo sandoriuose bei atsiskaitant už suteiktas paslaugas ir prekes, kai nuo jų kiekio matavimo priklauso kaina, taip pat matavimams, kai nuo jų rezultatų priklauso baudos ir žalos atlyginimo dydis.
Paminėtina, kad teisinis metrologinis reglamentavimas taikomas sveikatos apsaugos, veterinarijos, aplinkosaugos, darbų saugos srityse, taip pat banko, mokesčių, muitinės ir pašto operacijoms atlikti ir kt. Šioms matavimo priemonėms, vadovaujantis Metrologijos įstatymo 17 straipsnio 1 dalimi, taikomas teisinis metrologinis patvirtinimas, t. y. tipo įvertinimas ir patvirtinimas, pirminė, periodinė ar kita patikra. Teisinei metrologijai priskirtų matavimo priemonių grupių sąrašą tvirtina ministerija. LR Ūkio ministro 2018 m. balandžio 18 d. įsakymu Nr. 4-221 ,,Dėl Teisinei metrologijai priskirtų matavimo priemonių grupių ir laiko intervalų tarp patikrų sąrašo patvirtinimo“.
Įmonės, naudojančios teisinio metrologinio reglamentavimo sritims priskirtas matavimo priemones, turi sudaryti Teisinio metrologinio reglamentavimo sritims priskirtų matavimo priemonių grupių sąrašą, kuris yra privalomu pagal Lietuvos metrologijos įstatymo 16 str. 3 d. Atkreipiame dėmesį, kad nuo 2020 m. gegužės 1 d. už Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo pažeidimus juridiniams ir fiziniams asmenims įsigaliojo griežtesnė atsakomybė, padidintos pagal Lietuvos Respublikos administracinio nusižengimų kodeksą skiriamos baudos. Numatyta atsakomybė ne tik juridinių asmenų vadovams ar atsakingiems asmenims, bet ir patiems juridiniams asmenims. Pagal Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymą baudžiamas juridinis asmuo.
Numatytos baudos skaičiuojamos nuo pajamų, gautų einamaisiais finansiniais metais iki pažeidimo nustatymo. Lietuvos metrologijos įstatyme ir ANK numatytas matavimo priemonės konfiskavimas. Plačiau apie atsakomybę už metrologijos srities teisės aktų pažeidimus rekomenduojame pasidomėti Lietuvos Respublikos metrologijos įstatyme (9 skirsnis).
Lietuvos metrologijos inspekcijos Alytaus apskrities skyriaus (toliau – LMI Alytaus skyrius) darbuotojai, vykdydami teisinę metrologinę priežiūrą ir su ja susijusią rinkos priežiūrą teisinės metrologijos srityje per 2021 m. 9 mėnesius atliko 263 planinius patikrinimus įvairiuose ūkio subjektuose, iš jų 262 patikrinimų atlikti prieš 10 darbo dienų raštu informavus įmones apie planuojamus patikrinimus. Nežiūrint į tai, net 16 ūkio subjektų nustatyti teisinės metrologijos reikalavimų pažeidimai.
Deja, pažeidimų būtų žymiai daugiau, jei patikrinimai būtų atliekami be išankstinių pranešimų. Tokia išvada paaiškėjo išanalizavus 9 mėnesių patikrinimų Alytaus apskrityje ataskaitą. Net 17 ūkio subjektų 57 matavimo priemones pateikė patikrai po pranešimo gavimo. Tai rodo, kad tik sužinoję apie planuojamą patikrinimą atsakingi įmonių darbuotojai sukruto pateikti patikrai matavimo priemones. Šių įmonių atsakingiems darbuotojams sankcijos nebuvo taikytos.
Jei LMI Alytaus skyriaus darbuotojai šiose įmonėse nebūtų atlikę planinių patikrinimų ir toliau matavimo priemonės būtų naudojamos be metrologinės patikros. O tai yra Lietuvos metrologijos įstatymo pažeidimas. Visi šie darbuotojai turėtų papildyti Lietuvos valstybės biudžetą atitinkamo dydžio įmoka. Tačiau baudos ar sankcijos nėra priežiūros institucijų tikslas. Vadovaujantis priežiūros naštos mažinimo ūkio subjektams principais pirmiausiai siekiama, kad ūkio subjektų veikla atitiktų teisės aktų reikalavimus.
Vadovaujantis priežiūros naštos mažinimo ūkio subjektams principais, visų pirma buvo siekiama, kad ūkio subjektų veikla atitiktų teisės aktų reikalavimus, o ne juos bausti ar taikyti jiems sankcijas. Nebuvo bausta nei viena verslo įmonė jos pirmaisiais veiklos metais, nes LMI yra pritarusi Deklaracijai dėl pirmųjų verslo metų.
Labai dažnai įmonių atsakingi darbuotojai ir verslininkai teigia, kad neturi informacijos apie teisinės metrologijos reikalavimus. Ir todėl, jei vykdote veiklą susijusią su teisinio metrologinio reglamentavimo sritimi, pasikeitimais reikėtų pasidomėti LMI tinklapyje metrinsp.lrv.lt: žiūrėti nuorodą „Klausimynai“ pagal vykdomą veiklą, rašyti užklausimus („Klausimai – atsakymai“) arba skambinti LMI darbuotojui, teikiančiam konsultacijas, tel. 8 706 68 013. Galima kreiptis ir tiesiogiai į LMI Rytų regiono skyriaus Alytaus padalinio darbuotojus rašyti elektroniniu paštu: [email protected], [email protected] arba skambinti telefonais 8 687 59 274. 8 659 71 674.
Visuomenė vystosi ir sąmonėja, tačiau kol kas dar reikia priminti ar kitaip paraginti, kad teisinės metrologijos reikalavimų būtų laikomasi nuolat ir matavimo priemonės patikrai būtų pateiktos laiku.
LMI Rytų regiono skyriaus vyresnysis patarėjas Gintaras Karazija