42 proc. – tiek Lietuvos apklaustų gyventojų domisi galimybe sudaryti naują tiekimo sutartį, rodo „Spinter tyrimų“ apklausos duomenys.
Kas šeštas apklaustas gyventojas teigia šiemet jau pasirašęs naują elektros tiekimo sutartį, o kas ketvirtas sutarties sudaryti neskuba, tačiau apie tai galvoja, domisi tiekėjų pasiūlymais, kai jau ne pirmą mėnesį kainos mažėja.
Tokios tendencijos ypač išryškėjo kovo mėnesį. Nors ne visi besidomintys naujomis galimybėmis pasirašo naujas sutartis, kas matyti ir iš apklausos, žmonės nestebi situacijos pasyviai, domisi, svarsto, renkasi jiems palankiausią variantą.
Dalis keičia sutartį, dalis – ir tiekėją
12 proc. tyrimo respondentų teigia šiais metais pasirašę naują sutartį su tuo pačiu tiekėju, 5 proc. pasirinko naują tiekėją. Kad šiemet pasirašė naują sutartį su tuo pačiu tiekėju, dažniau įvardija 36–45 m. ir 56 m. amžiaus bei vyresni gyventojai, turintys aukštąjį ir aukštesnį išsilavinimą, gyvenantys kaimo vietovėse. Pasirinkusių kitą tiekėją daugiausia tarp 46–55 m. amžiaus, rajonų centrų ir kitų miestų gyventojų.
Pusė (50 proc.) apklausos respondentų prisipažino nesidomėję galimybe sudaryti naują sutartį. 31 proc. iš jų nesidomėjo, nes jiems tai neaktualu – tai dažniau 18–25 m., žemesnio išsimokslinimo apklaustieji. Pasak N. Petrauskienės, galima daryti prielaidą, kad taip yra todėl, kad šie respondentai arba patys nemoka už elektrą, arba yra patenkinti esamomis sąlygomis.
9 proc. apklaustųjų nesidomėjo, nes nežinojo, kad sutartis galima keisti ar atnaujinti nepasibaigus jų terminui, dar 10 proc. – nes jiems atrodo, kad sutarties procesas pernelyg sudėtingas.
Panašu, kad gyventojams trūksta informacijos, kuri padėtų priimti finansiškai palankesnius sprendimus.
Pavyzdžiui, manymas, kad sutarties negali keisti, jei ji nepasibaigus, yra neteisingas. Sutartį keisti galima bet kada, tik svarbu pasidomėti jos nutraukimo sąlygomis.
Mitas yra ir tai, kad sutarties procesas yra pernelyg sudėtingas.
Gyventojams tereikia nuspręsti, ar keičia sutartį, bet lieka su ankstesniu tiekėju, ar renkasi kitą, ir sudaryti su juo sutartį. Senoji elektros tiekimo sutartis tokiu atveju nutrūksta automatiškai.
Keičiant elektros tiekėją, užtenka sudaryti sutartį su pasirinkta nauja įmone, kreiptis į senąją dėl turimos sutarties nutraukimo nereikia.
Nusprendus keisti tiekėją, svarbu įsigilinti tik į senojoje sutartyje numatytus vartotojo įsipareigojimus, dėl kurių gali reikėti grąžinti suteiktas nuolaidas ar sumokėti mokesčius.
Dažnu atveju finansiškai tai apsimoka, nes pasirinkus pigesnį planą sutaupymas gali būti reikšmingas. Tai pasiskaičiuoti ir įsivertinti turi patys gyventojai, o sutartį nutraukus sąskaitą suformuoja ir vartotojui pateikia ankstesnis tiekėjas.
Nors svarbiausiu argumentu, kodėl žmonės vis tik nutaria pasikeisti sutartį, išlieka mažesnė kaina, didelė dalis gyventojų kreipia dėmesį ir į tokius aspektus, kaip papildomų sutarties sąlygų ar sutarties nutraukimo mokesčio nebuvimas.
Pvz., gyventojų apklausą užsakiusi „Elektrum Lietuva“ tiek esamiems, tiek naujai ateinantiems klientams siūlo tarifų planus be jokių papildomų sąlygų ir sutarčių nutraukimo mokesčių. Kartu su siūloma šiuo metu rinkoje mažiausia kaina, šiuo metu – 21,923 ct/kWh tarifą, fiksuojant kainą pusmečiui, arba 24,99 ct/kWh tarifą, pasirenkant kainą fiksuoti 36 mėn.
„Spinter tyrimai“ Lietuvos gyventojų apklausoje dalyvavo 1 tūkst. 12 respondentų nuo 18 iki 75 metų amžiaus.