„Alytaus miesto gatvės prižiūrinčių bendrovių žiema po Naujųjų metų netikėtai neužklupo“, – Trijų karalių dieną džiaugėsi miesto savivaldybė, – iš bendrovių nupirkusi miesto gatvių, šaligatvių, aikščių, parkų valymo paslaugą.
Dar po trijų savaičių Alytaus miesto savivaldybės meras Nerijus Cesiulis ir miesto ūkio skyriaus vedėja, tuometė administracijos direktorė Palmira Raškauskienė susitiko su bendrovių „2MP“, „Raguvilė“, „Stebulė“ ir regiono kelių (AB „Kelių priežiūra”) atstovais dėl Alytaus miesto kelių ir parkų priežiūros ir pareiškė, kad „miesto gatvės nėra tokios būklės, kokios norėtume“, o vėliau valdininkų ir kelininkų bendravimas tapo dar viena žiemos keliuose kova, apie kurią rašėme, rodėme ne kartą.
„Alytiški, atsiprašome už nepatogumus!”, – taip į Dzūkijos sostinės vairuotojus, gyventojus vasarį kreipėsi daugiausia Alytaus gatvių ir šaligatvių prižiūrinti bendrovė „Raguvilė“.
Iš gatvių, kelių, šaligatvių besitraukiančią žiemą kartu su per sausį, vasarį tvyrojusia įtampa jau keičia artėjantis pavasaris, o su juo – ir atlėgstantis pyktis, skriejęs kelininkų adresu. Tačiau ar išvados padarytos? Panašu, kad išvadas pamatysime, kai Alytaus miesto savivaldybė skelbs būsimus konkursus gatvių, šaligatvių valymo darbams, pasirašinės naujas sutartis.
„Sutinku, padarėme klaidų“, – pripažįsta ne vieną susitikimą su žiema ir vadinamuoju snygiu miesto gatvėse pralaimėjusios bendrovės „Raguvilė“ vadovas Virginijus Brazauskas, nevengiantis atsakinėti į jo valdomos įmonės adresu gausiai reikštą kritiką, skriejusią ir iš savivaldybės, ir eilinių gyventojų, ypač vairuotojų.
Išanalizavęs Dzūkijos sostinėje susidariusią situaciją „Raguvilės” direktorius siūlo susipažinti su skaičiais, kurie, jo teigimu, besidomintiems, ieškantiems ne tik kaltųjų, tačiau ir priežasčių, kilusias žiemos aktualijas Alytaus mieste paaiškina.
Remiantis V. Brazausko surinktais skaičiais, už žiemos tarnybą gatvėse ir šaligatviuose per 2021 m. sausį visoms konkursus laimėjusioms bendrovėms už kiekvieną parą Alytaus miesto savivaldybės bendrai buvo mokėta 4 tūkst. 700 Eurų. Tiesa, pačios savivaldybės pateikta dienos suma buvo didesnė (5 tūkst. 351 Eur), tačiau šis skaičius buvo sudarytas pagal paslaugų tiekėjų faktiškai išrašytas sąskaitas, t. y. dar nepatikslinta.
„Raguvilės” vadovo duomenimis, Alytaus miesto gatvių priežiūros vidutinė paros kaina kasdien sudaro 1 tūkst. 935 Eur, o šaligatvių priežiūros vidutinė paros kaina – 2 tūkst. 765 Eur. Pagal patvirtintą pinigų išdėstymą per metus, visoms Alytaus miesto gatvėms tvarkyti sausio mėnesį teko 16 proc. sutarties vertės (145 tūkst. 745 Eur). To paties V. Brazausko žiniomis, Alytaus miestas žiemos tarnybai gatvėse ir šaligatviuose per vieną vasario mėnesio parą vidutiniškai išleido 3 tūkst. 562 eurus, iš gatvėms – 1 tūkst. 357, o šaligatviams – 2 tūkst. 205 Eur.
Vasario mėnesį žiemos darbams Alytaus miesto gatvėms ir šaligatviams prižiūrėti buvo numatyta 99 tūkst. 743 Eur, iš jų gatvėms – 38 tūkst., šaligatviams – 61 tūkst. 743 Eur.
Pasak „Raguvilės“ vadovo, šie ribojimai, taip pat ir gatvių valymui savivaldybės numatyti pagal mėnesius bei sutartyje įdėtas draudimas samdyti rangovus, operatyviai sutvarkyti Alytaus miesto gatvių nepadėjo, ypatingai didžiųjų snygių pradžioje.
Mechanizuotą Alytaus miesto gatvių valymą šią žiemą snygio sąlygomis vykdė valytuvai (2), mašinos su sniego valymo, druskos barstymo mechanizmu (3), mašinos su sniego valymo druskos-žvyro mišinio barstymu (3), valytuvai (3), autogreideriai (2), ekskavatoriai krautuvai (2), frontaliniai krautuvai (2) ir sunkvežimiai (7).
„Padėjo tai, kad sutartis su miesto savivaldybe nedraudė nuomotis trūkstamą techniką, ką mes ir padarėme įvertinę Alytaus gatvėse susidariusią situaciją“, – patvirtino V. Brazauskas.
„Raguvilės“ vadovas siūloma palyginti, kokias sumas mechanizuotam gatvių valymui, pvz., per šių metų sausį, išleido įvairios savivaldybės.
Mechanizuotam gatvių valymui pirmąjį 2021 m. mėnesį Alytaus miestas buvo numatęs 60 tūkst. eurų. „Iš šios sumos bus išskaičiuotos baudos”, – neslepia „Raguvilės“ vadovas V. Brazauskas.
Palyginimui, už Šiaurinės zonos gatvių, kurių plotas atitinka Alytaus miesto gatvių plotą (apie 100 ha), mechanizuotą valymą per sausį Klaipėdos savivaldybė išleido 280 tūkst. Eur (be šaligatvių priežiūros), nors vakariniuose Lietuvos rajonuose neiškrito tiek daug kritulių, kaip Alytuje.
Už keturis kartus mažesnį plotą nei Alytaus mieste, Gargžduose, Klaipėdos rajono savivaldybė per sausį už mechanizuotą gatvių valymą sumokėjo 40 tūkst. Eur. Plungės miestui, kurio gatvių plotas taip pat keturis kartus mažesnis nei Dzūkijos sostinės, už sausį atseikėjo beveik tiek pat kaip Gargždai – 39 tūkst. eurų.
Jeigu pasitikėtume V. Brazausko surinktais skaičiais, kiek daugiau nei Alytaus miestas mechanizuotiems žiemos darbams keliuose sausį taip pat buvo numačiusi Alytaus rajono savivaldybė – 100 tūkst. Eur, tokią pat sumą esą išleido ir Lazdijų rajonas, o Druskininkų miestas – 55 tūkst. Eur.
Tiesa, be atlygio už mechanizuotą gatvių valymą Alytaus mieste ir kai kuriuos šaligatvius prižiūrėjusi „Raguvilė“, neskaičiuojant baudų, už darbą jai skirtuose Alytaus miesto šaligatviuose už sausio parą turėjo gauti po 1 tūkst. 609 Eur, o vasarį – po 1 tūkst. 398 eurus už parą.