„Lietuvoje vyrauja apsiniaukę orai. Didžiojoje Lietuvos dalyje vietomis dulksna, pietinėje – dulksna pereinanti į lietų. Pietryčių Lietuvoje lijundra, dangos slidokos, kitose Lietuvos dalyse dangos šlapios arba drėgnos. Vairuotojai, būkite atidūs!“, – perspėja kelininkai, kurie šį rudenį jau turėjo pirmojo sniego egzaminą. Žiema – „Alytaus regiono kelių“ (ARK) įmonei yra vienas svarbiausių ir atsakingiausių laikotarpių. Pagrindiniai kelininkų žiemos darbai – tai sniego valymas nuo kelių, tiltų, pėsčiųjų takų, autobusų stotelių, peronų, sniegatvorių statymas, slidumą mažinančių medžiagų barstymas. Sniego nuo kelių valymas ir barstymas druskos ir druskos – smėlio mišiniu vykdomas pagal regione sudarytus sniego valymo ir barstymo grafikus.
Žiemos sezonas VĮ „Alytaus regiono keliai“ prasidėjo lapkričio 4 – ąją. Žiema kelininkų „neužklupo netikėtai“. Pirmiausiai buvo barstomi tiltai bei viadukai, nors jau lapkričio 5 bei 6 dienomis dėl asfaltuotos kelio dangos neigiamų temperatūrų, ant važiuojamosios dalies buvo susiformavęs šerkšnas, teko barstyti tam tikrus kelių ruožus. Šerkšnas buvo susidaręs keliuose labai nevienodai ir tik kai kuriose vietose, priklausomai nuo temperatūros, oro drėgmės, rūko. Mums, kaip kelininkams, žiemą labai svarbu žinoti meteorologinę regiono būklę. Turint tokius duomenis, yra lengviau planuoti darbus, pasiruošti gamtos išdaigoms. Svarbiausia pagalbininkė šioje srityje yra kelių oro sąlygų informacinė sistema Kosis (kelių ir oro stebėjimo informacinės sistemos).
Alytaus regiono keliuose turime įrengtas šešias stoteles – imtuvus: dvi magistraliniame kelyje A 4 Vilnius – Varėna – Gardinas, po vieną krašto keliuose Nr. 128 Naujieji Valkininkai – Daugai – Alytus, Nr. 129 Antakalnis – Jieznas – Alytus – Merkinė, Nr. 220 Trakai – Rūdiškės – Pivašiūnai – Alytus bei Nr. 132 Alytus – Seirijai – Lazdijai. 2010 metais tokių stotelių buvo tik trys. Taip pat šiuose keliuose yra įrengtos 5 – ios vaizdo stebėjimo kameros. Prietaisai parodo oro ir kelio dangos temperatūrą, drėgmę, vėjo kryptį ir greitį, drėgmės kondensaciją, rūką, kelio apledėjimą, matomumą bei kitas meteorologines sąlygas. Kompiuterinė sistema leidžia stebėti tuos pokyčius ir laiku į juos reaguoti. Iš viso respublikoje yra įrengta 88 tokios informacinės sistemos.
Spalio mėnesį Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos pristatė naują integruotą intelektinių transporto sistemų paslaugą, kurios tikslas – teikti informaciją apie eismo sąlygas valstybinės reikšmės keliuose, kad vairuotojus laiku pasiektų tiksli informacija, kad planuodami kelionę arba keliaudami keliais būtų pasiruošę galimiems eismo sutrikimams, galėtų išvengti pavojų. Naujai įkurtas eismo informacijos centras teikia informaciją apie oro sąlygas bei kelio dangos būklę, kelio remonto darbus, jų trukmę ir apylankas, eismo apribojimus dėl gamtinių sąlygų, eismui pavojingas kliūtis, eismo sutrikimus.
Klastingiausias laikotarpis vairuotojams ir didžiausias iššūkis kelininkams – tai pirmosios šalnos, kai atšąla viršutinis dirvos sluoksnis bei kelio danga, bei pavasariai atlydžiai, kai termometro stulpelis rodo teigiamą temperatūrą, o kelio danga dar įšalusi. Rudenį tokiu laikotarpiu pirmieji barstymai pradedami ant tiltų, viadukų, žemose, miškingose vietose, prie vandens telkinių. Netgi keliuose yra tokių vietų, kuriose nuolat, prasidėjus pirmiesiems atšalimams susiformuoja slidūs ruožai. Tai įtakos turi ir gruntiniai vandenys, ore susikaupusi drėgmė, rūkas, šerkšnas. Važiuojant keliu, tokiose vietose susiformuoja labai plonas šerkšno ar ledo sluoksnis, kurį net vizualiai sunku pastebėti.
Po atlydžio, staigiai atšalus, susidaro ypač pavojinga situacija. Tai visada matyti iš avarijų suvestinių. Ilgiau važiavę šlapiu keliu ir staiga atsidūrę šalčio zonoje, tai yra pasikeitus kelio sąlygoms, vairuotojai ne visada įvertina situaciją ir dažnai važiuoja tuo pačiu greičiu. Tada jau pirmajame slidaus kelio posūkyje automobilis gali tapti nestabilus ir nuslysti nuo kelio. Skiriasi ir automobilio valdymas slidžiame kelyje, priklausomai nuo to ar automobilis varomas priekiniais ratais ar galiniais, ar visais keturiais.
Esant nepalankioms meteorologinėms sąlygoms tenka kelius barstyti po 2 – 3 kartus per parą. Žiemos keliai – ne vasaros, tai visada reikia atsiminti, žiemą vairavimo sąlygos yra sudėtingesnės, todėl reikia laikytis didesnio atstumo iki priekyje važiuojančio automobilio. Vairuotojai visada turi būti itin dėmesingi, o ypač slidžiame kelyje. Vairuojant reikia laikytis trijų pagrindinių taisyklių: neskubėti, akylai stebėti eismo situaciją, nedaryti jokių staigių veiksmų – nei vairu ar pedalais, nei manevruojant.
Ypatingai svarbu tinkamai paruoši automobilį žiemos laikotarpiui – svarbu pasirinkti tinkamas žiemines padangas. Kelių eismo taisyklėse nurodyta, kad nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. draudžiama eksploatuoti transporto priemones, kurių leidžiama maksimali masė ne didesnė kaip 3,5 t, su vasarinėmis padangomis. Labai svarbu, kad veiktų visi automobilio amortizatoriai bei stabdžių sistema. Prieš pradėdami kelionę visada nusikaskite sniegą nuo automobilio, bei nusivalykite nuo sniego bei ledo visus automobilio langus. Patariame įsigyti ir sniegui valyti tinkamą kastuvą, kurio pagalba atokiose vietose „išsivaduosite“ užklimpę užpustytose vietose ar išvažiuosite iš kiemo. Vairuotojai turėtų atkreipti į važiavimą ir provėžuotais keliais. Prieš prasilenkdami su priešpriešais atvažiuojančiu, būtina sumažinti transporto priemonės greitį, atsitrauktų į dešinę važiuojamosios dalies pusę, nes kaip rodo eismo įvykių statistika, priešpriešinių eismo transporto priemonių susidūrimų žiemos laikotarpiu būna daugiausiai. Ir pasekmės tokių eismo įvykių skaudžiausios.
Žiemos tarnyba keliuose pradeda darbą, kai susidaro slidumų arba užpustymų keliuose pavojus. Jų pagrindinis darbas žiemos metu – pagal patvirtintą metodiką prižiūrėti valstybinės reikšmės kelius. Kiekvieną žiemą Alytaus regione išbarstoma vidutiniškai apie 5 tūkst. tonų techninės druskos ir apie 5 tūkst. tonų smėlio – druskos mišinio. Kelio dangos slidumo šalinimui naudojame šlapios druskos barstymo technologiją. Druskos mišiniui barstyti ir sniegui valyti šiais metais įmonė paruošusi, Alytaus, Lazdijų bei Varėnos kelių tarnybos yra parengusios 23 barstytuvus, 15 autogreiderių, 2 rotorius, 15 ratinių traktorių, daug kitų daugiafunkcinių mechanizmų, 3 druskos sandėlius, 5 smėlio – druskos mišinio pakrovimo punktus. Sandėliuose sukauptų medžiagų barstymui pakaks iki sausio – vasario mėnesių. Žiemos tarnybos eigoje, priklausomai nuo barstymų intensyvumo, druska bus perkama.
Valstybės įmonė „Alytaus regiono keliai”, Alytaus, Lazdijų ir Varėnos rajonuose bei Druskininkų savivaldybėje prižiūri beveik 1500 km kelių. Iš jų: magistralinių kelių – 95 km, krašto kelių – 390 km, rajoninių kelių prižiūrimų pagal I priežiūros lygį 77 km ir likusių rajoninių kelių prižiūrimų pagal III priežiūros lygį – 900 km. Kiekviena valstybinių kelių kategorija prižiūrima pagal nustatytą priežiūros lygį. Automobilių kelių priežiūros tvarka nurodyta Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos internetiniame puslapyje bei išplatintuose lankstinukuose. Įmonė atsako tik už valstybinės reikšmės kelių būklę užmiesčiuose, rajonų centruose bei mažesniuose miestuose ir miesteliuose, jei gatvės yra valstybinės reikšmės kelių tąsa. Alytaus bei Druskininkų miestuose už visų gatvių, taip pat ir už tų, kuriomis per šiuos miestus praeina valstybinės reikšmės keliai, priežiūrą atsakingos savivaldybės ar kiti fiziniai bei juridiniai asmenys.
Sniego nuo kelių valymas ir slidumą mažinančių medžiagų barstymas vykdomas vadovaujantis sudarytais sniego valymo (barstymo) valandiniais grafikais. Magistraliniame kelyje važiuojamoji dalis prižiūrima pagal magistralinių kelių II lygį. Sniegas valomas ir slidumą mažinančios priemonės barstomos nuo 4 iki 22 val. Esant normaliom oro sąlygoms, slidi magistralinio kelio danga turi būti pabarstyta iki 7 val. Kitomis sąlygomis, nustojus snigti arba pustyti sniegas turi būti baigtas valyti per 3 val., apledėję ruožai turi būti pabarstyti per 3 val. Krašto keliuose važiuojamoji dalis prižiūrima pagal krašto kelių II lygį. Sniegas valomas ir slidumą mažinančios priemonės barstomos nuo 6 val. iki 19 val. Esant normalioms oro sąlygoms slidžios krašto kelių dangos turi būti pabarstytos iki 8 val. Kitomis sąlygomis, nustojus snigti arba pustyti sniegas turi būti baigtas valyti per 4 val., apledėję ruožai turi būti pabarstyti per 4 val.
Baigę valyti sniegą ir barstyti magistralinį, krašto ir I – ojo lygio rajoninius kelius (eismo intensyvumas daugiau kaip 1000 automobilių per parą), mechanizmai važiuoja valyti kitus rajoninius kelius, kurie prižiūrimi pagal žemiausią III lygį. Nusistovėjus normalioms oro sąlygoms esant reikalui, po stiprių lijundrų arba plikšalų rajoniniuose keliuose barstomi pavojingi ruožai (stačios įkalnės, staigūs posūkiai, vingiai). Vienu metu nuvalyti sniegą ir pabarstyti kelius nėra galimybių, todėl ir sudaryti eiliškumo grafikai pagal kelių svarbą. Pirmiausiai valomi ir barstomi didžiausio eismo intensyvumo keliai. Tokia kelių priežiūros tvarka padeda užtikrinti saugesnį eismą keliuose. Visų kelių prižiūrėti pagal aukštą lygį nėra finansinių galimybių.
Norime priminti visiems vairuotojams, kad kelių priežiūros automobiliai ir mechanizmai vykdydami žiemos tarnybos darbus kelyje įspėja kitus eismo dalyvius mirksinčiais oranžiniais švyturėliais tam, kad sumažintų važiavimo greitį, maksimaliai saugiai atsitrauktų į dešinę važiuojamosios dalies pusę, ar esant reikalui net sustotų ir netrukdytų valymo ar barstymo darbams. Po slidumą mažinančių priemonių išbarstymo, kelio danga dar ilgai būna slidi, o esant nepalankiems orams (šaltis, sniegas, pustymas, lijundra) padėtis gali mažai pagerėti. Todėl vairuotojai visada turi pasirinkti saugų greitį. VĮ „Alytaus regiono keliai“ vadovaudamiesi numatyta žiemos tarnybos tvarka, pasiruošusi sniego valymo darbams bei slidumą mažinančių medžiagų barstymui keliuose.