„Klientų pageidavimu paleidome dar viena maršrutą. Dabar vykstame Lietuva – Anglija – Lietuva 2 kartus per savaitę”, – verslo sėkme džiaugiasi mažytė keleivių pervežimo įmonė. „Aer Lingus“, „Ryanair“ ir kiti vežėjai iš Lietuvos skraidina šimtais keleivių ir jų srautas turbūt nesumenkės – juk pranešama, kad emigracijos iš Lietuvos skaičiai ir toliau nemažės. „Euro RSCG PR“ duomenimis, tokią išvadą perša atliktas Lietuvos gyventojų ir visuomenės nuomonės lyderių – prosumerių – tyrimas: per artimiausius dvylika mėnesių emigruoti planuoja 33 proc. apklausoje dalyvavusių prosumerių ir 14 proc. visų 15-74 m. Lietuvos gyventojų.
Statistikos departamento duomenimis, 2010 m. iš Lietuvos emigravo 83,2 tūkst. šalies gyventojų, tai 61,2 tūkst. daugiau negu 2009 m. Vidutiniškai per metus 1 tūkst. gyventojų teko 25,3 emigranto (2009 m. – tik 6,6). Preliminariais duomenimis, per aštuonis šių metų mėnesius iš Lietuvos išvyko apie 40 tūkst. žmonių. Ar emigracijos srautai iš Lietuvos turi perspektyvų sumažėti? Ankstesni tyrimai patvirtino, kad Lietuvoje, kaip ir kitose analogiškus tyrimus atliekančiose šalyse, prosumerių (t.y. profesionalių vartotojų, netiesiogiai numatančių bendrąsias vartotojų įpročių tendencijas per artimiausius 6-18 mėnesius) prognozės pasitvirtina.
Tyrimo duomenimis, pagrindinė galimos emigracijos iš Lietuvos priežastis – mažas darbo užmokestis, iš kurio, respondentų teigimu, jie negali pragyventi. Šią priežastį įvardino ir gyventojai, ir prosumeriai. Darbo neturėjimas ir negalėjimas jo rasti, darbo netekimas, uždarbio sumažėjimas – tai irgi gali priversti kelti sparnus iš Lietuvos. 1 proc. apklausoje dalyvavusių gyventojų ir 6 proc. prosumerių planuoja išvykti iš Lietuvos mokytis. Palikti Lietuvą labiau planuoja jauni žmonės (15 – 24 metų amžiaus), viengungiai – šios tendencijos bendros ir gyventojams, ir prosumeriams.
„Kaip rodo tyrimai, daugiausiai išvyksta darbo neturintys ar mažai uždirbantys, taip pat – jauni žmonės, tad pamažu keičiasi Lietuvos demografinis portretas. Keičiasi ir žmonių požiūris, vertybinės orientacijos: emigrantų artimieji kiek kitaip pradeda vertinti savo padėtį Lietuvoje, šeimos ryšius ir tarpusavio bendravimą. Negalime pamiršti, kad išvykusieji dažnai materialiai remia gimtinėje likusius artimuosius, tuo pačiu įtakoja juos priimant sprendimus dėl didesnių pirkinių. Tai svarbūs dalykai, į kuriuos turime atsižvelgti kurdami reklamos kampanijas – ir galvodami apie jos turinį, ir apie kanalus,“ – sakė reklamos kūrybos agentūros „Idea“ direktorė Živilė Baltulionytė.
Apklausą gegužės – liepos mėnesiais atlikusi tyrimų agentūra „Rait“ apklausė daugiau kaip tūkstantį 15 – 74 metų Lietuvos gyventojų tiesioginio interviu būdu ir 100 prosumerių internetu (Cawi), naudojant prosumerių panelį. Apklaustų Lietuvos gyventojų pasiskirstymas atitinka Lietuvos gyventojų pasiskirstymą pagal amžių, lytį, išsimokslinimą, gyvenamąją vietovę.
Prosumerių grupė Lietuvoje pirmą kartą buvo identifikuota praėjusių metų rudenį, kuomet rinkos tyrimų agentūra „Rait“, naudodama „Euro RSCG Worldwide“ išplėtotą bei verslo poreikius atitinkančią vartotojų segmentavimo metodiką, iš Lietuvos interneto vartotojų išskyrė prosumerių grupę. Paaiškėjo, kad Lietuvoje prosumeriai sudaro apie 8 proc. interneto vartotojų (bendroje Lietuvos populiacijoje jų mažiau). Pasaulyje prosumeriai sudaro apie 15-25 proc.