Dzūkijos senovinės technikos klubas (toliau – DSTK) yra 2011 metų liepos mėn. 22-24 dienomis organizavo jubiliejinę konkursinę kelionę „Aplink Lietuvą”, skirtą paminėti pirmojo Lietuvoje (1931 m. liepos 24 d.) ralio „Aplink Lietuvą” 80 – čio jubiliejui.
Prisiminkime istoriją
1931 metų liepos mėn. 24 dieną į maratoną aplink Lietuvą pajudėjo 14 automobilių bei 12 motociklininkų. Tuo metu už pergalę nugalėtojui turėjo atitekti prezidento Antano Smetonos taurė – specialiai Prezidentūros užsakymu Vokietijos juvelyrų pagamintas sidabrinis prizas. Tačiau minėtas trofėjus ekipažo nugalėtojo nuosavybe visiems laikams galėjo tapti su viena sąlyga – pastarasis turėjo 3 kartus iš eilės laimėti ralį „Aplink Lietuvą”. Nedaug trūko, kad Prezidento taurė būtų paskirta tuomet garsiam lenktynininkui Pranui Hiksai. Jis laimėjo pirmuosius du ralius „Aplink Lietuvą”, vykusius 1931 ir 1932 metais. Trečiasis automobilių ralis „Aplink Lietuvą” dėl įvairių organizacinių nesklandumų buvo surengtas tik 1937 metais. Jame taip pat ilgai pirmavo dviejų pirmųjų ralių nugalėtojas P. Hiksa, tačiau netoli Utenos jis, nenorėdamas suvažinėti į kelią išbėgusio vaiko, staiga pasuko vairą ir apvirto. 1937 m. ralį „Aplink Lietuvą” laimėjo M. Slavinskas. Jo ir P. Hiksos pavardės yra išgraviruotos ant jau minėtos Prezidento taurės, kuri dabar saugoma Kauno istorijos muziejuje.
Ralis turėjo taisykles, o jos buvo tokios: leidžiamas greitis plentais – 60 km/val, vieškeliais – 40-50 km/val. Nurodyto greičio dalyviai privalėjo laikytis. Dalyviai turėjo kelionės knygutes, kuriose buvo nurodytas laikas kurioje vietoje nurodytu laiku privalėjo būti. Tuomet pašte arba policijos įstaigoje knygutėje užsidėdavo spaudą, kuriame būdavo pažymima data ir laikas.
Kelionė „Aplink Lietuvą” po 80 metų
Kadangi 1931 metų liepos 24 diena laikoma oficialia automobilių sporto Lietuvoje pradžia, DSTK atiduodamas duoklę istorijai bei paminėdamas žymų jubiliejų, nutarė tai padaryti originaliai – leistis į kelionę aplink Lietuvą, maršrutu maksimaliai artimu 1931 metų raliui. Tad 2011 metų liepos 22 dieną ne itin gausus, tačiau ryžto bei entuziazmo kupinas būrelis bendraminčių rinkosi Kaune, S. Daukanto gatvėje, kur nuo 15 numeriu pažymėto namo prieš 80 metų startavo pirmojo ralio dalyviai. Dalyviams buvo paskelbtos kelionės sąlygos, o taip pat ir reikalavimai transporto priemonei – jai turėjo būti ne mažiau nei 30 metų. Nebuvo pamirštos ir giminingos pirmajam raliui taisyklės: dalyviams buvo išdalintos kelionės kortelės, o jose buvo nurodyti kontrolinių punktų adresai. Taip pat dviejų dienų kelionės maršrutai. Pirmosios dienos kelias buvo numatytas toks: Kaunas – Jonava – Ukmergė – Utena – Kupiškis – Panevėžys – Radviliškis – Šiauliai – Telšiai – Plungė – Mardosų kaimas, Plungės raj. Antrąją dieną teko vykti: Plungė – Kretinga – Palanga – Klaipėda – Šilutė – Jurbarkas – Šakiai – Vilkaviškis – Marijampolė – Kalvarija – Seirijai – Raganiškės kaimas, Lazdijų raj. Dalyvis turėjo surasti kontrolės punktą ir gauti jame spaudą bei atvykimo laiką. Kadangi tik renginio organizatoriai žinojo vertinimo kriterijų, t.y., kad nugalėtoju bus pripažintas tas ekipažas, kurio vidutinis abiejų kelionės dienų greitis bus artimiausias 50 km/val., buvo smagu stebėti individualiai išryškėjusius kelionės – ralio dalyvių bruožus – vieni skubėjo, kiti – stengėsi važiuoti daugiau mažiau vienodu greičiu, treti – ramiai važiuodami mėgavosi puikiais Lietuvos kraštovaizdžiais.
Kaip ir dera renginio dalyviams, kiekvieno jų transporto priemonė buvo paženklinta dalyvio numeriu, kurio forma bei spalviniai deriniai buvo maksimaliai priartinti prie 1931 metų ralio dalyvių analogiškos atributikos. Taip pat specialiai šiam svarbiam klubo veikloje renginiui buvo pagaminta vėliava.
Vertinant įveiktą daugiau nei 800 km. atstumą bei dalyvių technikos amžių, galime tik pasidžiaugti, kad idėja, kurios autorius klubo narys Kęstutis Pletkus, buvo įgyvendinta, 3 dienų trukmės renginys įvyko ir pavyko. Suprantama su technika netikėtumų bei staigmenų būta – kam starto vietoje sugedo starteris, kitas turėjo rūpesčių dėl kaitusio kuro siurblio, kurį teko „gaivinti” drėgnu skudurėliu, trečiam kaprizus parodė BMW „širdelė”. O visi kelionės dalyviai buvo kaip reikiant atgaivinti netikėtai kelyje užklupusių vasariškų liūčių, kurių tikrąjį skonį labiausiai pajuto motociklininkai.
Įspūdžiai po kelionės bei ateities planai
Kaip ir visi renginiai, taip ir ši kelionė baigėsi. Maloniai pavargę po dviejų dienų važiavimo sugrįžome į numatytą vakaronės vietą, sulaukėme dėl nenuspėjamo oro vėluojančių motociklininkų, bendrai pavakarieniavome, dalinomės įspūdžiais bei technikos sukeltais pokštais. Toliau, suprantama, buvo suskaičiuoti kiekvieno dalyvio įveikti kilometrai bei užtruktas laikas kelyje ir nustatyti laimėtojai. Jubiliejinės konkursinės kelionės „Aplink Lietuvą” nugalėtoju buvo pripažintas šiaulietis Vidmantas Rojus, dalyvavęs su Moskvitch 412, pagamintu 1975 metais. Jam buvo įteikta specialiai renginiui užsakyta stiklo taurė. Negalime nepaminėti, kad nugalėti nesutrukdė jau anksčiau paminėtas starterio gedimas starto vietoje. Šis dalyvis nuo išvykimo iš namų liepos 22 dieną iki sugrįžimo atgal į Šiaulius liepos 24 d. nuvažiavo 1212 km.
Taip pat buvo įvairių nominacijų, kurių laimėtojai taip pat neliko neapdovanoti. O visi renginio dalyviai atminčiai gavo po dalyvio pažymėjimą, specialiai šiam renginiui pagamintą plakatą, kitos išskirtinai šio renginio, o ir klubo atributikos.
Visai vakarėjant pažaidėme keletą smagių žaidimų, sudalyvavome vakaro aukcione ir lig paryčių dalinomės renginio įspūdžiais. O išaušus, po rytinės kavos, kiekvienas savais senoviniais ratais pasukome namų link.
Dzūkijos senovinės technikos klubas tai visuomeninė organizacija, kurios ašinės veiklos idėjos – senovinės technikos išsaugojimas, informacijos apie istorines transporto priemones sklaida, originaliai eksploatacijos metu išsaugotų bei atrestauruotų, siekiant maksimaliai išsaugoti originalumą, egzempliorių pristatymas šiandienos visuomenei. DSTK vienija neabejingus šioms idėjoms bei šios srities paveldo išsaugojimui žmones, kurie senovinėje technikoje įžvelgia ne tik tiesioginę jų paskirtį, bet jaučia to laikmečio dvasią, mato tuometinius technologinius pasiekimus bei jų įkūnijimą technikoje.
Todėl kaip ir ankstesni, kaip šis, o ir ateities klubo organizuojami renginiai pirmiausiai bus skirti atkeipti visuomenės dėmesį į istorinį paveldą, jo saugojimą, skatinti domėjimąsi ir tuo pačiu džiuginti aplinkinius vis dar smagiai riedančiais automobiliais bei motociklais, kurių pirmieji kilometrai buvo nuvažiuoti prieš 30, 40 ir dar daugiau metų.
FOTOREPORTAŽAS
Dzūkijos senovinės technikos klubo
prezidentas Saulius Mastauskas