Gruodžio 12-16 dienomis Putinų gimnazijos atstovų delegacija: direktoriaus pavaduotoja ugdymui Vyta Šiugždinienė, socialinė pedagogė metodininkė Rimtautė Marčiulionienė (projekto vadovė), vyresnioji anglų kalbos mokytoja Jolita Adomaitienė ir III-IV klasių gimnazijos mokiniai Neringa Šatrauskaitė, Silvija Raginaitė, Deimantė Mockevičiūtė, Dominyka Germanaitė, Rosvaldas Krušna, Matas Jonuška lankėsi Danijos Hvidovre miesto Frydenhøjskolen mokykloje. Pedagogės ir gimnazistai dalyvavo tarptautinio daugiašalio Comenius partnerystės projekto „Kuriame kultūros sostines” dalyvių susitikime. Projektas finansuojamas iš Mokymosi visą gyvenimą programos, kurią Lietuvos Respublikoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas.
Sužadintas smalsumas pamatyti Lietuvos sostinę – Vilnių
Projekto partneriai moksleiviai, vizito dalyviai iš Graikijos, Austrijos, Danijos, Rumunijos, Didžiosios Britanijos nuoširdžiai susidomėjo Lietuva ir galimybėmis apsilankyti joje. Pagrindinis šio vizito Danijoje tikslas buvo pristatyti šalių, dalyvaujančių projekte , sostines -Kopenhagą, Vieną, Atėnus, Buchareštą, Londoną , Vilnių.
Mūsų gimnazijos moksleivių parengtas pristatymas „Vilnius-Lietuvos sostinė” ypatingai sudomino susitikimo dalyvius. Prezentacijai pasirinktas scenarijus (šokis, filmas, mini pamoka renginio dalyviams) išties atspindėjo Putinų gimnazijos kultūrą – kryptingo meninio ugdymo rezultatus, kai meno šokio, muzikos, dailės, teatro elementai padėjo kurti įtaigų pasakojimą apie šalies sostinę. Šokio grupės „Svaja” narė Neringa Šatrauskaitė (vadovė šokio mokytoja ekspertė Rūta Graužlienė) tiesiog užbūrė plastišku originalaus šokio atlikimu, priderintu prie ekrane tuo pat metu demonstruojamo filmo fragmentų apie naktinį Vilniaus grožį. Rosvaldo Krušnos gėbėjimai kurti įtaigų filmą (Rumunijoje buvo pristatytas jo darbas apie Lietuvos kultūrą) naujomis idėjomis atsiskleidė kitoje autoriaus vaizdų pynėje : Vilnius prisimintas Lietuvos tūkstantmečio sandūroje, senieji miesto architektūros paminklai atgaivinti naujų tradicijų kontekste. Prezentaciją vainikavo praktinis darbas grupėse, kur kiekvienas dalyvis pasijuto svarbus, nes turėjo atgaminti pristatymo apie Vilnių turinį ir, gavęs vaizdinę medžiagą, sudėlioti plakatą apie miestą. Artėjančios Kalėdų nuotaikos nuojautą sustiprino gimnazistų dainuojama karaokė (autorė Silvija Raginaitė) ir atminimo dovanėlės bei proginiai atvirukai, kuriuos nupiešė dailės mokytojos Virginijos Vasiliūnienės mokiniai. Visi partneriai puikiai įvertino alytiškių kūrybinį darbą ir viso vizito metu girdami gimnazistus komentavo atskirus pristatymo epizodus.
Partnerių iš Danijos mokykloje -dvi svarbiausios taisyklės
Projekto dalyviai svetingai sutikti Frydenhøjskolen mokykloje. Ji yra viena iš 11 mokyklų Hvidovre ( 11 km į pietus nuo Kopenhagos). Frydenhøjskolen pastatyta 1970 m. ir joje mokosi 575 mokiniai. Mokykloje yra 32 klasių komplektai, iš jų 5 klasės specialiųjų poreikių ( mokosi mokiniai, kuriems diagnozuotas autizmas). Šioje mokykloje mokomasi nuo 0 iki 9 klasės (6-16 metų amžiaus), vėliau mokykla keičiama pagal pasirinktą mokymosi kryptį. Mokiniai šioje mokykloje turi savo klasę ir jaučiasi tikri šeimininkai. Pamokų tvarkaraštyje giminingiems dalykams skiriama atskira savaitės diena, pvz. pirmadienį -danų, anglų, vokiečių kalbų pamokos, antradienį – fizikos, chemijos, biologijos ir t.t.). Toks darbo ritmas vadinamas „pasinėrimas” į vieną discipliną ilgam laikui.Technologijų privalomos pamokos baigiasi šeštoje klasėje, dailės, muzikos aštuntoje. Mokykloje nėra valgyklos, todėl mokiniai turi ilgą ( dviejų pamokų trukmės) pietų pertrauką. Labiausiai nustebino mūsų moksleivius tai, kad mokykloje nerašomi pažymiai, yra tik tarpiniai informaciniai vertinimai nuo minus trijų iki dvylikos, o baigiamosiose klasėse laikomi ministerijos organizuojami egzaminai.
Svečius ši mokykla pasitiko dirbdama kasdienišku ritmu ir vis dėlto apdovanodama kiekvieną dalyvį nuoširdžiu dėmesiu. Tik vėliau pavyko išsiaiškinti, kad mokykloje yra dvi svarbios taisykles: Mes kalbame su kitais taip, kaip norėtume, kad su mumis kalbėtų. Mes elgiamės su kitais taip, kaip norėtume, kad su mumis elgtųsi. Šios taisyklės išties buvo mokyklos šeimininkų elgesio kodeksas.
Projekto dalyvius sužavėjo iškilminga eisena , skirta Liucijos dienai , kuri švenčiama gruodžio 13 d. , kuomet mergaites (12-14 metų) apsirengia baltai, rankose laiko mažas karūnas ir degančias žvakes ir dalyvauja procesijoj, kurios tikslas yra prisišaukti šviesą.
„Aš būsiu šalia, kad išmoktum pasitikėti savimi”-
tokia Frydenhøjskolen mokyklos pedagogų išmintis. Ją perprasti nebuvo sunku dalyvaujant pamokose, kuriose vyrauja ypatingai šiltas mokytojų ir mokinių bendravimas. Tiek mokytojams , tiek mokiniams patiko pamokų organizavimo praktika ir mokymo metodai. Visas mokymasis vyksta dirbant komandoje ir labiau primena žaidimą. Vienas iš dažniausių metodų- mokymasis darant (learning by doing). Teorinės žinios tėra tik pamatas kritiniam mąstymui lavinti. Atsakomybė ugdoma praktiniais patyrimais. Šią išvadą paliudija mokymosi erdvės: kaip praktinės laboratorijos įrengti fizikos, chemijos, biologijos kabinetai mažai primena įprastą klasės aplinką. Kiekvienoje klasėje įprastinis darbo įrankis -interaktyvi lenta. Ypatingai išsiskiria ir mokyklos koridorių interjeras, kurių spalvingumą ir estetiką kuria mokinių rankomis atlikti kūrybiniai darbai. Susidaro toks įspūdis, kad mokinių pagaminti darbai koridoriuje yra pamokų veiklos ataskaita. Mokykloje gilios tradicijos vesti pamokas už mokyklos ribų, tyrinėti aplinką, kas antrus metus mokiniai mokosi stovyklaudami apylinkėse. Mokomasi tikrai ne pažymiui, tiesiog mokomasi perimti patirtį ir ja dalintis.
Ne veltui Danija europiečiams asocijuojasi su H.K.Anderseno pasakų stebuklu
Kopenhagą pažinome dalyvaudami fotosafari. Gimnazistai sako, kad tai buvo įsimintiniausias įvykis kelionėje. Tik su žemėlapiais ir užduočių lapais vaikščiodami po Kopenhagą mišriomis grupelėmis projekto dalyviai susipažino su žinomiausiomis sostinės vietomis . Šalia kiekvieno atrasto objekto reikėjo atlikti linksmą užduotį ir nusifotografuoti. Mokiniai linksmai pasakojo patirtas akimirkas, kaip skirtingų šalių atstovai aiškinosi žemėlapį, mokėsi pažinti vieni kitus , kūrė scenarijų fotografijos akimirkai. Dar linksmiau kvatojo žiūrėdami šio fotosafari nuotraukas žaismingai nufotografuotas Rotušėje, prie Kristiansborgo rūmų, Karalių rūmų, prie miesto simbolio Undinėlės ar kitur.Tikru kalėdiniu stebuklu spindėdamas pasitiko linksmybėmis šurmuliuojantis Tivoli atrakcionų ir pramogų parkas.
Tradiciniame Kalėdų vakare svečius šeimininkai lepino danų šeimose pagamintais patiekalais. Gomurį malonino tradicinio danų patiekalo -ryžių pudingo- skonis. Apsilankęs Kalėdų senelis visiems suteikė vaikiško džiaugsmo. O suvaidinti pasakų fragmentai operos, repo stiliumi ar kitaip leido patikėti, kad stebuklas gimsta iš gražaus bendravimo ir mokymosi nustebti.
Kitas projekto dalyvių susitikimas laukia pavasarį Austrijoje. Tai baigiamasis tarptautinio daugiašalio Comenius partnerystės projekto „Kuriame kultūros sostines” etapas.
Direktoriaus pavaduotoja ugdymui Vyta Šiugždinienė