„Kino pavasario“ festivaliui pasibaigus iš Vilniaus jis iškeliavo po kitus Lietuvos miestus. Nors neholivudinių naujų filmų banga Alytų aplenks, trumpo nei ilgo metro darbų „Dainavos“ kine, atrodo, nepritrūks. „Kad tik žiūrovų būtų“, – sako Alytaus telekino įmonės vadovas Kęstutis Repečka ir gegužės 21 -22 dienomis kviečia į kino bei videomeno festivalį.
7 premjeros, atsigręžimai ir šventė mieste
Dzūkijos sostinėje tradicija tampančio kino ir videomeno festivalio programoje numatomos 2009- 2010 metų vaidybinio, trumpametražio ir dokumentinio kino premjeros. Bus parodytos 7 juostos. Pasak rengėjos Loretos Liausaitės, juostų kiekį tiesiogiai įtakoja festivalio biudžetas. „O jis – kuklus“, – neslepia organizatorė, menininkų sambūrio „Erdvės“ vadovė.
Gegužės 21 -22 dienomis, projekto „Naujoji komunikacija: kinas, videomenas ir fotografija“ metu Alytuje vyks ne tik kino premjerų, bet ir alytiškio menininko Vytauto V. Stanionio bei vilniečio kompozitoriaus, atlikėjo Eugenijaus Kanevičiaus (Vilnius) audiovizualinio projekto „Atsigręžimai“ pristatymas.
Videomeno programoje laukiama desanto iš Klaipėdos – video ir alternatyvių kino formų festivalio „Dezintegracija 333“ filmų, taip pat diskusijų ir susitikimų su menininkais. Dar vienas festivalio akcentas – aidas, birželio viduryje nuskambėsiantis Alytaus miesto dienose. Jų metu bus atidaryta kūrybinė laboratorija, kurios metu jaunieji fotografai dalyvaus seminare, fiksuos įsimintiniausias akimirkas ir surengs „slideshow“ vakarėlį „Šventė mieste“.
Nuo Holivudo produkcijos – iki autorinio kino
Autorinio kino išsiilgę alytiškiai jau ateinantį pirmadienį (balandžio 12 d.) kviečiami apsilankyti filmo „Kelias“ premjeroje Vilniuje – vieninteliame šio filmo seanse Lietuvoje. Jį sukurti prancūzų režisieriui Jeromeui Amimerui padėjo du iš Alytaus kilę kino menininkai – Ramunė Rakauskaitė ir garso bei spalvų režisierius Kostas Radlinskas.
Gegužės mėnesį abu jie išvyksta į kelionę po Lietuvą, kurios metu filmuose Jeremiaho Cullinaneo kūrybinės dokumentikos juostą „Knygnešiai“. Šį pastatymą, kuriame Ramunė dirbs vykdančiąja prodiusere, o Kostas montuos, aptarnauja Rasa Miškinytė ir jos vadovaujama „Era Film“, filmo partneris -„Planet Korda Pictures Ltd.“ iš Airijos.
R. Rakauskaitė – nepriklausoma kino režisierė, laisvai samdoma specialistė, dirbusi prie Lietuvoje statytų Holivudo vaidybinių, žinoma, ir lietuviškų trumpo metro filmų – „Sūrininkas“, „Mimoza“. Rygoje vykusiame Baltijos kino forume Ramunės idėja buvo atrinkta vaidybiniam kinui, vasarą ji ketina susukti dokumentinį filmą. Alytiškė kino profesionalė turėtų įeiti ir į literatūros istoriją – bene pirmąją rimtą knygą apie nacionalinį kiną ji numačiusi skirti savo mokytojui, kino metrui Henrikui Šablevičiui.
Naujausias darbas pristatytas „Kino pavasaryje“
K. Radlinskas, be vadinamųjų kino post produkcijos darbų, muziką rinko, režisavo, garsą ir vaizdą montavo režisierių Lino Augučio, Vytauto V. Landsbergio, Agnės Marcinkevičiūtės, Domanto Vildžiūno sukurtoms dokumentinėms apybraižoms „Domeikos sindromas“, „Visa teisybė apie mano tėvą“, „Iš niekur, į niekur“ apie poetą Grigorijų Kanovičių, „Raudonu ant balto“ apie rašytoją Romualdą Granauską.
Kūrybinėje alytiškio, kaip garso režisieriaus, kraitėje – „A Propos“ studijoje sukurtas filmas vaikams ir ne tik „Jonukas ir Grytutė“, kuriame vieną pagrindinių vaidmenų atliko mūsų kraštietis aktorius Sigitas Jakubauskas.
Naujausias Kosto darbas – „Šarūnas Bartas: vienas lauke karys“ ką tik pristatytas „Kino pavasario“ festivalyje. Prancūzų režisieriaus Guillaume Coudrayaus sukurtame filme Kostas rūpinosi galutiniu garso ir spalvų rezultatu.
Kinui išlavinta akis, garsui pakaustyta ausis
„Jonuką ir Grytutę“ montavo Eimantas Belickas. Kaip ir K. Radlinskas, pradėjęs Vytauto V. Landsbergio studijoje „A Propos“, Alytuje gimęs ir augęs Eimantas kuria muziką filmams, užsiima jų montažo režisūra. Kaip montuotojas jis darbavosi su „Kolekcioniere“, „Dabar ir mūsų mirties valandą“, „Karininko romansu“, „Epitafija ant poeto kapo“, „Viliumi Orvydu“, muziką kūrė „Diringui“.
Galybė lietuviškų filmų praėjo pro iš Artūro Pugačiausko akis ir ypač … ausis. Iš Alytaus kilusio garso dizainerio vadovaujama „AP Sound Design“ kompanija rūpinosi „Gėlių“, „5 dienų avantiūros“, „Perlo“, „Vabzdžių dresuotojo“, „Margučių ryto“, „Nereikalingų žmonių“, „Varnų ežero“, „Šokančio kirmino“, „Baltų dėmių mėlyname“, o taip pat Mariaus Ivaškevičiaus režisuoto filmo „Tėve, mūsų“ garsu. Beje, pastarąjį filmą montavo E. Belickas.
Alytiškiai pravirkdė visko mačiusį kino ekspertą
Kinas kuriamas ir Alytuje. Ne taip seniai čia įsteigta „A“ kino studija. Draugėn susibūrę šeši alytiškiai, kaip skelbiama jų „manifeste“, „nusiteikę dirbti, kad Dzūkija taptų nauja lietuviško kino erdve, patrauklia ir jaunam žmogui, siekiančiam kūrybiškai augti, tobulėti, realizuoti save, ir kino žiūrovui, ieškančiam atsakymų į jam aktualius ir globalios svarbos gyvenimo klausimus“.
„A“ studijos siela – miesto mokyklinių teatrų vadovas, buvęs Alytaus teatro aktorius, rajono etnografas Robertas Šarknickas. Jis – jaunimo trumpametražių filmų konkurso, „Lututės“ apdovanojimų sumanytojas, „Dzūkų laidotuvių apeigų“ dokumentinio ir „Nepalikit, prašau“ vaidybinio filmo kūrėjas. Vieną šių pastatymų artimiausiu metu planuojama siūlyti konkursui Paryžiuje.
„Nepalikit, prašau“ pernai tapo „Kino pavasario“ festivalio atradimu. Tarybinėje 1987-ųjų Lietuvoje vykstanti drama apie vienatvę išgyvenančią mergaitę Emiliją pravirkdė visko mačiusį kino ekspertą Skirmantą Valiulį. Vienos valandos ir 22 minučių trukmės juosta, pasak kritikų, pakerėjo savo autentika ir įtaigumu.
Nuo „Raynimation“ iki BBC ir Australijos MTV
Pasak „Dainavos“ kino teatrą valdančios Alytaus telekino įmonės vadovo Kęstučio Repečkos, „Nepalikit, prašau“ sulaukė ir alytiškių dėmesio. Jo netrūko „Nereikalingiems žmonėms“, o dar labiau – „Zero 2” filmui. Režisieriaus Emilio Vėlyvio pastatymas Lietuvoje jau surinko apie milijono litų. Tiesa, anot pono Kęstučio, tai komerciniai kūriniai, kurie žiūrovus traukia ne subtilia kino kalba, o į ekranus perkelta, neretai necenzūruota ir netgi sutirštinta gyvenimo realybe…
Panašų koncentratą kartais matome televizoriuje ar internete. Tiesa, čia galima rinktis pultelio ar klavišų pagalba. Norit – prašom infošou ar televizinės apybraižos, kurias prodiusuoja kadais Alytaus „skydinių“ klube savo karjerą kine pradėjęs Saulius Bartkus. Atsibodo pažįstamos „klišės“ ir to pačios šukuosenos – tuomet prašom iš Alytaus kilusio TV animatoriaus Ramūno Karpuškos bei jo „Raynimation“ kūrybinis dosjė.
Išties, ką reiktų paryškinti šio straipsnio pabaigoje – norėdamas Alytus surinktų tokią profesionalią „kiniečių“ komandą, kad mums pavydėtų ne tik Mergalaukis ar Pupasodis, bet ir … Holivudas. Netikit?
Prie visų aukščiau išvardintų darbščiųjų rankelių, kūrybingų galvelių pridėkim pačiame BBC kanale IT sprendimus įgyvendinusį Aurimą Valionį, Australijos MTV apdovanojimų ceremonijai scenografiją kūrusį, dabar Indijoje dirbantį Andrejų Černyševą, dar mūsiškį reklamos klipų specialistą Raimundą Gedgaudą ir gausime visą A l y v u d ą !!! Kada, kur ir nuo ko pradedam?…