Alytuje viešojo transporto maršrutų tinklo pertvarka, vadovaujantis mokslininkų išvadomis, kaip ir buvo planuota, tęsiama ir 2010 m.
Šiemet dėl sudėtingos ekonominės situacijos sumažėjo keleivių srautas, teko atsisakyti mikroautobusų kai kuriuose maršrutuose ir keisti daugiau kaip dešimt metų buvusią tvarką. Mažinami 8 reisai: Vidzgirio mikrorajone – trys iš 18-os, o Naujojoje gatvėje – penki iš 35-ių.
Vadovaujamasi mokslininkų išvadomis
Alytaus miesto savivaldybės teritorijoje yra 11 maršrutų, kuriais važinėja 53 mikroautobusai, jiems išduoti leidimai užsiimti šia veikla. Vietinius maršrutus aptarnauja privatūs smulkieji vežėjai – 21 įmonė. Po pertvarkos planuojama, kad liks 17 įmonių ir 45 mikroautobusai.
2008 m. Vilniaus Gedimino technikos universiteto Teritorijų planavimo mokslo instituto mokslininkai – profesorė Marija Burinskienė, docentas Gražvydas Paliulis atliko keleivinio transporto tyrimus Alytaus mieste.
2008 m. gruodžio 10 d. įvykusiame viešame transporto maršrutų tinklo pristatyme dalyvavo Alytaus miesto savivaldybės meras Česlovas Daugėla, mero pavaduotoja Rima Rakauskienė, tuometinis administracijos direktorius Feliksas Džiautas, administracijos direktoriaus pavaduotojas Albinas Jasiulevičius, savivaldybės kontrolierė Irena Sedleckaitė, administracijos Komunalinio ūkio skyriaus tarnautojai, savivaldybės tarybos nariai, įmonių, teikiančių keleivių vežimo paslaugas, vadovai.
Profesorė M. Burinskienė, pateikusi tyrimo, kurį atliko VGTU, išvadas, atkreipė dėmesį dėl racionalaus savivaldybės lėšų panaudojimo, pigesnių paslaugų alytiškiams.
Mokslininkė pastebėjo, kad viešojo transporto paslauga Alytaus mieste organizuota neracionaliai – dirba per daug transporto priemonių, dažnai dubliuoja viena kitą. Atsižvelgusi į pervežamų keleivių skaičių, siūlė panaikinti kai kuriuos maršrutus.
Pagal viešojo transporto maršrutinį tinklą Alytaus mieste darbo dienomis siūlė eksploatuoti 11 maršrutų, kuriuos aptarnautų 42 mikroautobusai. Savaitgaliais ir darbo dienomis ne piko valandomis skirti 4 maršrutus, kuriuos aptarnautų 14 mikroautobusų.
Rekomendavo nedaryti didelių (esminių) maršrutinio tinklo pertvarkų iki bus pastatytas naujasis tiltas per Nemuną. Siūlė suvienyti Alytaus miesto viešojo transporto vežėjus į vieningą sistemą: vadovauti iš vieno centro, taikyti sveikos vežėjų konkurencijos principą, įdiegti vežėjų kontrolės sistemą (su tyrimo medžiaga galima susipažinti Komunalinio ūkio skyriuje).
Autobusai pustuščiai
Alytaus miesto savivaldybės administracija sulaukė alytiškių ir vežėjų nusiskundimų, pasiūlymų dėl sumažėjusių keleivių srautų bei atsiradusios įtampos. Apmaudu, kad pasikeitusi vežėjų ,,darbo kultūra” žeižia ne tik keleivius, bet ir pačius vežėjus.
Pavyzdžiui, atsirado nedrausmingų vairuotojų, kurie lenktyniaudami dėl kiekvieno keleivio, „stumdosi” autobusų stotelėse, pažeidžia nustatytą eismo grafiką ir kelia grėsmę eismo saugumui. Keleiviai skundžiasi, kad vairuotojai ne visada duoda bilietus.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 33 punktu, savivaldybė organizuoja keleivių pervežimą vietiniais maršrutais, turi užtikrinti keleivių pervežimą viešuoju transportu. Miesto savivaldybė analizuoja pareiškėjų nusiskundimus, ieško išeities pagerinti situaciją.
Apytuščiai mikroautobusai – tai ne tik sumažėjusios viešojo transporto įmonių pajamos, bet ir galvos skausmas savivaldybei dėl nepelningų, tačiau miesto gyventojams reikalingų maršrutų.
Savivaldybė neturi pakankamai lėšų dotuoti nepelningus maršrutus, todėl būtina mažinti transporto priemonių skaičių mieste.
Diegiama programa ,,Pikas”
Savivaldybės administracija savo lėšomis diegia sisteminę programą „Pikas” eismo tvarkaraščiams modeliuoti ir koordinuoti. Įsigyti programą ,,Pikas” pritarė savivaldybės taryba.
Diegiant šią programą pasitvirtino VGTU mokslininkų išvados, kad Alytuje yra per daug transporto priemonių. Sudėtinga efektyviai sudaryti eismo grafikus ir siekti paslaugų kokybės. Būtina pertvarkyti maršrutų tinklą.
Nors mokslininkai rekomendavo smulkiesiems vežėjams jungtis į vieną centrą, tam jie nepritarė. Iš tikrųjų miesto savivaldybei, kuri koordinuoja 21 įmonės veiklą, dažnai tenka atsakomybė už sprendimų priėmimą ir bendrų sprendimų nesilaikymą.
Savivaldybės administracija siūlė vežėjams savo lėšomis įsigyti visuotinės padėties nustatymo sistemą (VPNS, angliškai – GPS), kuri kontroliuotų, kaip laikomasi eismo tvarkaraščių. VPNS įranga yra patikimiausias būdas užtikrinti mikroautobusų judėjimo grafiką.
Nuo 2010 m. vasario 1 d. keisis maršrutinių autobusų darbo dienų eismo grafikai. Informacija apie tai bus skelbiama interneto tinklalapyje www.ams.lt.
Keleiviai nenukentės
Leidimų išdavimo, panaikinimo ir kitą tvarką reglamentuoja Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3-62 patvirtintos Leidimų vežti keleivius reguliaraus susisiekimo kelių transporto maršrutais išdavimo taisyklės.
2010 m. vežėjams leidimai bus pratęsti tik vadovaujantis šiomis taisyklėmis.
Tikimasi, kad mokslininkų rekomendacijos, programos ,,Pikas” galimybės bei atsakingų savivaldybės specialistų ir vežėjų pastangos pagerins keleivių aptarnavimą.
Alytaus miesto savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas,
l. e. administracijos direktoriaus pareigas,
Linas Jonas Palionis