Trečiadienį Seimui pritarus PVM didinimui nuo 19 iki 21 proc., prekybininkai ir analitikai prognozuoja kainų augimą. Jų teigimu, įmonės nebeturi pakankamo rezervo, kad mokesčio didinimo naštą galėtų prisiimti ant savo pečių.
„Dalis kainų tikrai kils, dalis gali ir nekilti”, – paklaustas, kokį poveikį turės padidintas PVM mokestis, sakė Marius Busilas, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius. Pasak jo, dalį naštos galėtų prisiimti vartotojai, dalį – prekybininkai ir gamintojai.
M.Busilas nesiryžo prognozuoti, kokių prekių kainas labiausiai paveiks PVM didinimas iki 21 procento. „Iš principo visoms”, – sakė jis. Pašnekovas pastebėjo, kad šių dienų tendencija – kai kurių prekių kainų mažėjimas. Todėl, padidinus PVM mokestį, kai kurios prekės gali tiesiog neatpigti.
M.Busilas taip pat pridūrė, neigiamai vertinantis sprendimą didinti PVM. Valdžia, pasak jo, nelabai girdi verslo prašymus. „Kaip piliečiai galim suprasti, kad pinigų reikia, tačiau nematom iš valstybės adekvačių veiksmų”, – aiškino jis.
SEB banko vyriausioji analitikė Vilija Tauraitė 15min.lt sakė, kad svarbiausia yra tai, kas bus nuspręsta dėl lengvatinių šilumos tarifų. Pasak V.Tauraitės, tokiuose miestuose kaip Klaipėda, Utena, Jonava, kur šildymas pigs, PVM padidinimas gali ir neturėti didelės įtakos. Tačiau kitų miestų gyventojams tai gali būti skaudus smūgis.
Analitikė pastebėjo, kad parduotuvėse taip pat neišvengiamai didės kainos. „Įmonės neturi rezervo, iš kurio PVM didinimą galėtų prisiimti ant savo pečių”, – aiškino V.Tauraitė. Jos teigimu, padidinus PVM prekės parduotuvėse vidutiniškai gali brangti 1,5 procento.
„Vartojimą PVM mokesčio didinimas paveiks neigiamai. Žmonės arba kiek įmanoma mažins vartojimą, arba stengsis pirkti pigesnes prekes. Labiausiai toks didėjimas atsilieps šeimoms skaičiuojančioms kiekvieną centą”, – prognozavo V.Tauraitė.
Tuo tarpu didieji prekybos centrai apie galimą kainų kilimą kol kas nutyli. Kaip 15min.lt aiškino Skirmantas Nevidomskis, MAXIMA LT Maisto ir pirmojo būtinumo pramoninių prekių pirkimo departamento direktorius, prekybininkams ir gamintojams reikės sėsti prie derybų stalo ir kartu ieškoti optimalaus esamos situacijos sprendimo.
„Šiandien tiek mes, tiek gamintojai turi mažiau galimybių ant savo pečių prisiimti visą PVM augimo naštą nei 2009 metų pradžioje”, – sakė jis.
Tačiau prognozuoti kainų pokyčių pašnekovas nedrįso. „Dirbame rinkos sąlygomis, todėl prekių kainas natūraliai sureguliuos pati rinka”, – sakė S.Nevidomskis.
Jo nuomone, šiandien yra daug svarbesnių ir grėsmingesnių faktorių, kurie turės lemiamos įtakos vartojimo mažėjimui. Tai augantis nedarbas bei mažėjančios gyventojų pajamos.
Trečiadienį PVM didinimui iki 21 proc. Seime pritarė 65 parlamentarai, prieš balsavo 36, o susilaikė 18 Seimo narių. Naujasis mokestis įsigalios šių metų rugsėjo mėnesį.