Žinios apie naujus virusus ir juo labiau gresiančias pasaulines pandemijas tarp žmonių sėja paniką. Epidemija, jei jos grėsmė iš tiesų reali, – tai nelaimė, tačiau net iš nelaimės (ir net iš panikos dėl nelaimės) galima uždirbti milijardus.
Dabartinis kiaulių gripas, ekspertų teigimu, nauja viruso H1N1 rūšis. Viruso H1N1 įvairios formos žinomos nuo 1918 metų. Niekas iki šiol neišsiaiškino, kiek šiandienis virusas skiriasi nuo buvusiųjų, ir ar jis gali turėti tragiškų padarinių. Medikai visame pasaulyje priversti atlikti DNR testus, kad atsakytų, ar pacientas, kenčiantis gripo simptomus, užsikrėtęs naujos rūšies virusu. Iki šiol patvirtinti kiaulių gripo atvejai skaičiuojami tikrai ne šimtais ir ne tūkstančiais, o dešimtimis. Žinoma, specialistai turi pagrindo nerimauti. Tačiau kam naudinga sėti paniką tarp žmonių?
Vos ne vieninteliu išsigelbėjimu nuo siaubingo kiaulių gripo žmonėms įvardijami du vaistiniai preparatai (verta paminėti, kad jų veiksmingumas viruso H1N1 atžvilgiu kol kas nėra įrodytas). Tai Šveicarijos kompanijos F.Hoffmann-La Roche preparatas „Tamiflu” ir Didžiosios Britanijos gamintojos GlaxoSmithKline PLC – „Relenza”.
„Tamiflu” į rinką paleistas dar 1999 m. Pirmaisiais metais jo pardavimai nebuvo milžiniški – 2004 m. jie pasaulio mastu sudarė 266 mln. JAV dolerių (apie 0,7 mlrd. litų). Tačiau jau kitąmet žmonija, išsigandusi grėsmingojo paukščių gripo, graibstyte graibstė šį vaistą. Jo pardavimai šoktelėjo iki 1,3 mlrd. JAV dolerių (3,45 mlrd. litų), o 2006 m. net iki 2,1 mlrd. JAV dolerių (5,6 mlrd. litų). Tačiau klondaikas baigėsi. Pernai „Tamiflu” pardavimas pasaulyje smuko 68 procentais. Analizuodama duomenis kompanija „Datamonitor” pagrindine priežastimi įvardija atslūgusią žmonių baimę dėl paukščių gripo pandemijos. Taigi nauja pandemijos grėsmė kompanijai, parduodančiai šį vaistą, būtų tikri aukso klodai.
Preparatas „Relenza” pradėtas pardavinėti tais pačiais metais kaip ir „Tamiflu”. Nors pirmaisiais pardavimo metais jis gerokai nusileido šveicarų kompanijos preparatui, panikos dėl paukščių gripo metu labai pagerino savo pozicijas, o paskelbus apie kiaulių gripą buvo perkamiausias. „GlaxoSmithKline” jau paskelbė apie tai, kad ieško būdų maksimaliai padidinti „Relenza” gamybos apimtis, ir skubiai į Meksiką nusiuntė 100 000 pakuočių šio preparato.
Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios”