Kovo mėnesio kainų tyrimas vyko sunkiu Lietuvai epidemijos metu, atsiradus karantinui, gyventojų pajamų mažėjimo grėsmei, užsidarius daugeliui verslų ir likus tik maisto prekių parduotuvėms, vaistinėms ir degalinėms, informuoja Pricer.Lt.
Pigiausių maisto prekių krepšelio kainų reitingas (2020 m. kovas)
Pakėlęs krepšelio kainą +0,50 Eur, tinklu su pigiausiu krepšeliu lieka „Maxima”, 2-ąją vietą išlaiko „Norfa”, kuris didina krepšelio kainą +1,10 Eur. „Lidl”, pakėlęs kainą +0,30 Eur, kyla į 3-ią vietą, „Iki”, padidinęs krepšelio kainą +1,17 Eur, nukrito į 4-ą vietą. „Rimi” mažina krepšelio kainą -0,16 Eur ir lieka 5-oje vietoje. „Barbora“ -2,34 Eur mažina krepšelio kainą, tačiau lieka 6-oje vietoje.
2020 m. kovo vidutinio pigiausių maisto produktų krepšelio kainų analizė rodo, kad pigiausių maisto produktų vidutinis krepšelis Lietuvos parduotuvėse kyla toliau ir, palyginus su 2020 metų vasario mėnesiu, padidėjo 0,10 Eur ir buvo 3,67 Eur (6,9 proc.) brangesnis, nei praeitų metų kovo mėnesį.
Populiarių ir gerai žinomų produktų vidutinio krepšelio kainų kovo mėnesio analizė rodo, kad lyginant su 2020 metų vasario mėnesiu, kainos kyla +2,2 Eur (5,7 proc.), 2020 m. kovo mėnesio žinomų produktų vidutinio krepšelio kaina buvo +2,32 Eur (6 proc.) didesnė už 2019 kovo mėnesio krepšelį – populiariausių prekių kainų rekordas per visą Pricer.lt stebėjimo laikotarpį.
Žinomų prekių ženklų krepšelio kainų reitingas (2020 m. sausis)
Reitinge pigiausiu tampa „Rimi”, sumažinęs krepšelio kainą -0,83 Eur, o tai – pats didžiausias kainų sumažėjimas iš visų tinklų (kiti tik kėlė).
Į 2-ąj1 vietą nusileido „Maxima”, kainas padidinusi +3,97 Eur. „Iki”, pakeldamas kainas +1,57 Eur, pakilo į 3-ią vietą, „Barbora”, pakeldama kainas +3,44 Eur, krito į 4 vietą, „Norfa” padidino krepšelio kainą +3,15 Eur ir liko paskutinėje vietoje.
Iš stebimų 52 kainų brango 31 prekė, 5-ių kainos nesikeitė, 16-a pigo. Brangimo lyderiai – pigiausias juodasis šokoladas, obuoliai ir degtinė (matyt, dėl padidėjusių akcizų). Iš viso reikšmingai (10 procentų ir daugiau) brango 15 prekių iš 52, kurias stebi Pricer.lt.
Kiaulienos kainos po kilimo stabilizavosi, nes situacija neaiški – lyg ir Kinijos rinka turėtų atsigauti, kas skatintų tolesnį kainų kilimą, bet praktiškai visoje Europoje užsidarė viešojo maitinimo sektorius – kas vartojimą mažins.
Sviesto vidutinė didmeninė kaina Europos sajungoje (ES) yra 17 procentų žemesnė negu 2019 metais tuo pačiu metu. Sviesto vidutinė didmeninė kaina ES šalyse – 3,50 Eur / kg arba 0,70 Eur už 200 g. Lietuvoje pigiausias sviestas pigo tik 7,5 procentais (vidutinė kaina 200 g pakelio – 1,23 Eur), pvz., „Dvaro“ sviesto kaina pakelta 2019 gruodį ir išlieka stabili – 10,95 Eur / kg (2,19 Eur už 200 g).
Išvada.
Kainos muša rekordus.
Aišku, yra objektyvių priežasčių – alkoholio akcizas, kai kurių prekių sezoniniai ypatumai.
Įžvalgos.
Yra negeros nuojautos.
Balandžio mėnuo galėtų lyg ir mažinti kainas, jei paklausa mažėtų, bet dalies gyventojų grįžimas į Lietuvą, Lenkijos uždarymas (o tai – apie 50 mln. eurų per mėnesį), palaikys paklausą, dar kavinių ir restoranų uždarymas, todėl tinklams mažinti kainas nebus pagrindo.
Pramogų kiekio sumažėjimas koncentruos vartotojų dėmesį į vieną pagrindinių pramogų – valgymą, kas nukreips pinigines lėšas į praktiškai be konkurencijos verslą darančias maisto prekių parduotuves.
Bazinių produktų kainų kėlimas, „pseudoakcijos” (seną kainą rodau, kaip akcijinę, po akcijos pakeliu), „mikroakcijos” (numečiau kelis centus) – didina įtarimą, kad bus siekiama maksimizuoti pelnus.
Turime situaciją, kai keli rinkos žaidėjai dominuoja maisto produktų rinkoje, tuo pačiu gavo galimybę dominuoti kai kurių ne maisto produktų rinkoje (jie prekiauja atskiromis prekių kategorijomis, kurių specializuoti pardavėjai yra uždaryti).
Kainas Lietuvos prekybos centruose „Iki“,„Lidl“, „Maxima“, „Norfa“, „Rimi“, taip pat interneto parduotuvėse Auchandirect.pl, Barbora.lt, Barbora.lv ir Rimi.lt kovo 21 dieną užfiksavo bei palygino Pricer.lt.