Rugpjūčio 15-19 dienomis Dzūkijoje, Varėnos rajone esančiame Ežeraičio miške, prie Spenglos ežero ir šaltinio vyks „Yaga Gathering“ festivalis. Jo rengėjai pristato išskirtinę sceną: ritualinę eksperimentų erdvę, kurioje kiekvienas kūrėjas – lygus.
Laukinė ir ritualinė – taip dviem žodžiais menų ir muzikos festivalio „Yaga Gathering“ Outmost sceną apibūdina jos kuratorius Armantas Gečiauskas, siūlantis pasinerti į nenutrūkstamą naktų ritualą kartu su mistiškiausiais užsienio ir Lietuvos eksperimentinės muzikos atlikėjais.
Paklaustas, kokios vizijos vedamas kūrė Outmost scenos sąstatą, organizatoriai visų kortų neatskleidžia – mintis-vedlė buvo pati šių metų tema – raganystės. „Norėjau įsilieti į bendrą festivalio temą – „witchcraft“ – tik savaip, todėl rituališkumo tikrai netrūks, bet netrūks ir raganiško šėlsmo“, – sako Armantas.
Outmost scena – ypatinga. Joje išnyksta skirtumai tarp patyrusių ir tik pradedančių kurti atlikėjų. Joje nėra hierarchijos ir headliner‘ių. Kaip apibūdina scenos kuratorius, visi eksperimentų ir magijos erdvėje pasirodysiantys atlikėjai – išskirtinės asmenybės ir kūrėjai, turintys ryškų savitą braižą bei konstravę kūrybinę programą ne vienerius ir net ne dešimtį metų. „Tai yra tam tikri energijos tipai, kurių suma turėtų leisti atskleisti ir panirti giliau į šių metų festivalio temą“, – papildo scenos kuratorius.
Erdvė taps eksperimentų lauku, vieta, kurioje energija ir atsineštos mintys materializuojasi, virsdamos garsu, pojūčiu, nuotaika. Joje kiekvienas tampa kūrėju – miškas, žmonės, prisiminimai, ateities nuojautos. Šiam mistiniam ritualui šiemet vadovaus tokie atlikėjai, kaip C_C, Holzkopf, Atatat, taip pat Lietuvos melomanams puikiai žinomi vardai – Tiese, Oorxax, Patricia Kokett bei kiti.
C_C – vienas iš keleto belgo Eduardo Ribuyo solo projektų. Atlikėjas ieško ypatingo ryšio su publika, todėl, kaip pats sako, yra pripratęs groti tarp žmonių. „Jaučiuosi keistai, būdamas toli tarp žmonių, ne tame pačiame lygyje, kaip jie. Tai tam tikra „etika“, jei suprantate, ką turiu omenyje“, – aiškina C_C.
Savo kūriniuose atlikėjas atskleidžia visą elektroninės muzikos spalvų gamą, o siekdamas dar geriau sugerti publikos gaunamą įspūdį, groja pasišviesdamas nedideliu stroboskopu.
Tuo tarpu svečias iš Kanados Holzkopf jau daugiau nei du dešimtmečius tyrinėja pigius elektroninius instrumentus ir išplėsdamas primityvių prietaisų galimybes sujungia jų skleidžiamus garsus į suvaldytą industrinį chaosą – transfuturistines garso skulptūras. Savo kuriamą muziką atlikėjas apibūdina kaip iš dalies ritualinių, iš dalies dub, iš dalies jungle skambesių įkvėptą šokių muziką, pagardintą laisvos formos eksperimentais.
Outmost scena išsiskiria dideliu dėmesiu Lietuvos atlikėjams. Eksperimentinės muzikos gerbėjai atpažins vilniečių garso menininkų Antano Dombrovskij ir Viliaus Šiaulio projektą „Tiese", erdvę tarp ambient, iki experimental acid techno užpildantį Patrį, ritmingą Vilkdujos veido Povilo projektą Oorxax, misticizmo gaubiamą Patricia Kokett ar archajišką industrinį Girnų Giesmių lyderio projektą Nulis:s:s:s:.
Patricia Kokett pasirodymai puikiai atliepia šių metų „Yaga Gathering“ raganysčių temą – pirmapradiški, gilūs, pulsuojantys jie įtraukia klausytoją į vis kartojamą ritualą, kurio galutinis tikslas – įgyta išmintis, įminta ainių mįslė. Pirmasis Patricia Kokett albumas „Artefact“, pasirodęs 2017 metais, sulaukė didelio susidomėjimo ir buvo akimirksniu išparduotas. Praėjusiais metais išleistas EP „Diabel“, garsinėmis struktūromis atkartojo dvasinę kelionę, prasidedančią pajutus kūne gyvatės nuodus. Panašių išgyvenimų gali tikėtis ir šiųmetinio „Yaga Gathering“ svečiai.
Tuo tarpu „Tiese" iš naktinių drugių dulkių ir dronų gijų suaus tankią industrinę drobę. Muzikantai savo pasirodymo klausytojams nežada lengvų malonumų, ranka pasiekiamo pasitenkinimo. Jų kūryba – kompleksiška, intelektuali, raginanti persvarstyti iki šiol turėtus įsitikinimus. Kaip viename interviu pasakojo projekto narys Vilius Šiaulys, „Į muziką ateini kaip į kambarį ir žiūri – koks čia aidas, kokia aplinka, kokios sienos, kokie žmonės, ir tada renkiesi – išeiti ar pasilikti“.
Įsisiūbavus ritualui jį palikti bus vis sunkiau… Ypač kai nakties burtą mes iš Oorcharch ir Vilkdujos odos išsinėręs Oorxax , prabundantis miško vidury it žvėris, užuodęs šviežią kraują. Kaip baigsis jo naktinė medžioklė paaiškės tik įsijautus į raganišką Outmost scenos vyksmą.
Outmost sceną remia LRT radijo stotis „Opus“.