Kuriose matematikos ir gamtos mokslų srityse mums dar reiktų pasitempti, o kuo galime pasidžiaugti? Šiuos ir daugelį kitų klausimų Lietuvos mokiniams, jų tėvams ir mokytojams bei mokyklų administracijoms padeda atsakyti kas ketverius metus atliekamas Tarptautinis matematikos ir gamtos mokslų tyrimas (TIMSS), kuris šią savaitę pradėtas vykdyti Lietuvos mokyklose.
Šių metų kovo 4 d. – balandžio 12 d. dalyje Lietuvos mokyklų bus vykdomas IEA TIMSS 2019 tyrimas. Planuojama, jog tyrime dalyvaus 6 tūkst. 500 ketvirtų klasių mokinių iš 280 mokyklų lietuvių, lenkų ir rusų dėstomąja kalba bei 6 tūkst. 600 aštuntų klasių mokinių iš 270 mokyklų lietuvių, lenkų ir rusų dėstomąja kalba.
TIMSS tyrimas šiais metais pristato naujovę – pirmą kartą testai bus atliekami ne tik popieriniu, bet ir elektroniniu būdu. Šio tyrimo rezultatai padės įvertinti, kaip ketvirtokus ir aštuntokus veikia testavimo aplinka: ar technologijos yra kliūtis pademonstruoti žinias ir gebėjimus, o gal mokiniai jau pakankamai jas įvaldę.
Tyrimai atliekami pagal įvairius kriterijus: dalykų ugdymo turinio ir kognityvinių gebėjimų sritis, pasiekimų lygmenis. Taip pat nemažai dėmesio skiriama informacijai apie ugdymo kontekstą: mokyklos išteklius, ugdymo programų ir paties ugdymo kokybę.
Nacionalinio egzaminų centro Mokinių pasiekimų tyrimų ir analizės skyriaus vedėjo Mindaugo Stundžos teigimu, dalyvavimas tyrime suteikia galimybę naudotis tarptautinio lygio aukštos kokybės užduotimis, o po kiekvieno tyrimo ciklo dalis tyrimo užduočių yra viešinamos – Nacionalinis egzaminų centras parengia jų leidinius, o mokyklos, mokytojai ir tėvai gali jomis naudotis mokydami vaikus.
Lietuvos mokyklų, patekusių į TIMSS tyrimo imtį, ketvirtokų ir aštuntokų pasiekimai tiriami nuo Nepriklausomybės atgavimo. Nuo to laiko, atsižvelgus į tarptautinę praktiką, kardinaliai pakeistas matematikos ugdymo turinys, atliktas didžiulis kokybinis šuolis pirmyn.
2015 m. TIMSS tyrimuose dalyvavusių ketvirtų ir aštuntų klasių Lietuvos mokinių matematikos ir gamtos mokslų rezultatai buvo aukštesni nei tarptautinės skalės vidurkiai.