Alytaus Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Danutė Dragūnienė bei mokytojos Agnė Ingelevičienė ir Edita Bolienė lankėsi privačioje mokykloje „Istituto E. Fermi“ Castellanzoje. Tai darbo stebėjimo vizitas į partnerių mokyklą Italijoje pagal tarptautinį projektą „Mokykla šiandien ir rytoj“, kurį finansuoja „Erasmus+“ programa. Lietuvos Respublikoje ją administruoja švietimo mainų paramos fondas.
A. Ramanausko gimnazija jau turi patirties dėstant mokomuosius dalykus užsienio kalba. Mūsų mokykloje sėkmingai vykdomas projektas „Emile“. Geografija ir informacinės technologijos dėstomos prancūzų kalba. Niekam nepaslaptis, kad mokant vieną užsienio kalbą atsiveria ne vienerios durys, o mokant dvi ar daugiau kalbų, mokinių galimybės ateityje dar padidėja. Todėl nusprendėme pabandyti dėstyti mokomuosius dalykus ir anglų kalba. Mūsų vizito į partnerių mokyklą pagrindiniai tikslai buvo stebėti CLIL metodu vedamas pamokas, daugiau sužinoti apie CLIL metodą bei Italijos švietimo sistemą.
„Istituto E. Fermi“ – nedidelė privati mokykla, kurioje mokosi 140 mokinių (14–19 m.) Šioje mokykloje efektyviai taikomas CLIL metodas – integruotas dalyko mokymas užsienio kalba. Italijoje šis metodas pradėtas taikyti kaip švietimo programos dalis jau seniai, o prieš dvejus metus išleisti ir pirmieji metodui pritaikyti vadovėliai. Kai kurios dalyko temos pateikiamos italų ir anglų kalbomis.
Pirmieji dalykai dėstomi anglų kalba yra dailė, muzika, matematika ir kūno kultūra. Komandos duodamos dviem kalbom – anglų ir italų. Tikslas–įvesti pagrindines sąvokas. Vėliau kasmet prijungiamas dar vienas dalykas dėstomas užsienio kalba. Gamtos mokslai, istorija mokoma anglų kalba, istorija ir menai mokomi ir ispanų kalba.
Mes turėjome galimybę stebėti įvairias pamokas vedamas CLIL metodu. „Business English“ (verslas anglų kalba) pamokoje mokiniai buvo padalinti į dvi grupes. Kiekviena grupė gavo verslo įmonės pavadinimą ir diskusijos metu turėjo nuspręsti, kur įmonę geriausiai kurti, kaip ji bus finansuojama ir t.t. Vėliau mokiniai pristatė, ką buvo nusprendę.
Taip pat stebėjome biologijos, rinkodaros, geografijos, literatūros ir kitas pamokas. Visose pamokose vyrauja šilta atmosfera. Mokiniai laisvai išsako savo nuomonę. Šios mokyklos mokytojų manymu mokiniai geriausiai atsiskleidžia, kai nejaučia streso pamokose, todėl per pusmetį iš kiekvieno dalyko mokiniai gauna tik 4 pažymius už 2 atsiskaitymus žodžiu ir 2 atsiskaitymus raštu. Mokiniai skatinami kūrybiškai atlikti visas užduotis, nes tik kūrybiškumas padeda žmogui išsiskirti iš minios ir geriau realizuoti save gyvenime.
Bendraudami su kolegomis italais palyginome Italijos ir Lietuvos švietimo sistemas. Italijoje pradinėje mokykloje mokiniai mokosi penkerius metus, pagrindinėje – trejus, mokslas vidurinėje mokykloje trunka penkerius metus. Pabaigę mokyklą mokiniai laiko egzaminus. Vertintojų komisiją sudaro trys mokyklos mokytojai ir trys kitų mokyklų mokytojai. Tačiau šių egzaminų neužtenka, kad įstotų į universitetą – mokiniai turi laikyti dar ir stojamuosius egzaminus.
Kaip ir kiekvieno projektinio vizito metu, pristatėme Lietuvą, Alytų ir savo gimnaziją. Mokinius sužavėjo mūsų gimnazijos dydis, sporto aikštynas, o mokytojus – gamtos mokslų laboratorija. Antrąją vizito dieną pavaišinome kolegas lietuviškais patiekalais. Labiausiai italus sužavėjo naminė duona, skilandis ir keptas varškės sūris su prieskoniais.
Darbo stebėjimo vizito metu taip pat domėjomės Italijos kultūra ir istorija. Lankėmės trijuose universitetuose, grožėjomės nepaprasta Milano architektūra, aplankėme tokius garsius istorijos ir kultūros paveldo objektus kaip gotikinę Milano katedrą Duomobei Sforcų pilį. Vizito metu susipažinome su kolegomis, užmezgėme glaudesnius ryšius, pasidalinome patirtimi ir planais ateičiai. Grįžome kupinos idėjų pamokoms ir naujiems projektams.
Edita Bolienė,
projekto koordinatorė