Daugelį metų alytiškius kankinusi problema – miesto centre riogsantys senosios autobusų stoties griuvėsiai – pagaliau išspręsta. „Maxima“ prekybos tinklo nekilnojamojo turto valdytojams nemokamai skyrusi žemės plotą „Akropoliui“, Alytaus miesto savivaldybė atgavo senąją Alytaus autobusų stotį. Taip pavyko užkasti nesantaikos kirvį, kabojusį virš buvusių, esamų Alytaus miesto vadovų, politikų, stambaus kapitalo ir centre dar likusių smulkiųjų verslininkų. Šie sprendimai, kaip spėjama, kadencijas palengvins iškart kelioms naujoms miesto taryboms, lengviau atsidus būsimieji savivaldybės merai ir kitos Rotušės galvos.
Viena senosios autobusų atgimimo iniciatorių, alytiškė bibliotekininkė Giedrė Bulgakovienė, Alytausgidas.lt naujienų portalui sakė, kad mintis turėti šiuolaikinį informacijos centrą – biblioteką su galerija miesto centre brendo ilgą laiką.
„Išaugę patalpas Ligoninės gatvėje, čia sumanę tęsti Jurgio Kunčino atminimą ir su Alytaus kolegija steigti interneto literatūros, lingvistinių archyvų skaitmeninimo bei leidybos centrą, pradėjome dairytis naujų erdvių pagrindinei, reprezentacinei miesto bibliotekai. Paieškos sutapo su senosios stoties atgimimo vizija, kurios vizualizacija baigiama rengti. To rezultatas – šiuolaikinė, įvairiausių rimtųjų ir pramoginių technologijų prisotinta „Baltosios varnos“ biblioteka su galerija ir klubu buvusioje keleivių salėje senosios spaustuvės kaimynystėje, nė kiek nenusileidžianti Lazdijų ar Varėnos bibliotekoms“, – džiaugiasi G. Bulgakovienė, kuriai galeriniame bei klubiniame darbe padės vyras, fotografas ir dailininkas Zenonas Bulgakovas su geriausiomis miesto galerininkėmis Diana Černiauskiene ir Loreta Mankevičiene.
Atgimstančio senosios autobusų stoties komplekso architektūrinio sprendimo ėmėsi iš Alytaus kilęs, šiuo metu daugiausia užsienyje dirbantis Laimis Kaziukonis. Projektavimo darbų jis ėmėsi kaip iniciatyvinės grupės narys, todėl tikimasi, kad naujieji miesto vadovai neprieštaraus, jog L. Kaziukonio iniciatyvai nebūtų trukdoma – nebūtų skelbiami viešieji pirkimai ir „skaidraus“ konkurso būdu ieškomi kiti architektai.
„Šiame Alytaus prekybcentrizacijos laike čia bus tikra alternatyva – ne prekybos centras“ – taip atgimsiantį senosios stoties kompleksą įvardija L. Kaziukonis. Pasak architekto, pastate, kaip ir anksčiau siūlytame Dainų slėniui, bus daug įvairios šviesos, o tai sutaps su nauja pastato paskirtimi – įvairiu neformaliu švietimu.
Naujam gyvenimui prisikelsiantis buvusios stoties kompleksas atitiks E2E „Entertaiment to Education“ (liet. – pramogos švietimui) formatą, todėl pirmiausia imta spręsti pramogų alytiškiams organizavimo klausimus. Stotyje įsikurs pirmasis Alytaus mieste loftas. Jo muzikos klubas veiks buvusiose keleivių ir vairuotojų civilinės saugos rūsio patalpose, esančiose vyriausiojo policijos komisariato akiratyje. Policijos kaimynystė atliks natūralią prevenciją ir suteiks išskirtinį saugumą šiam klubui. Rūsys – gerai izoliuotas, todėl neturėtų kelti triukšmo problemų komisariate naktį dirbantiems ar daboklėse besiilsintiems asmenims.
„Iki šiol policija ir dalis miesto politikų netikėjo arba nepilnai pasikliovė mūsų gerais kėslais Vilniaus gatvėje esančiame bare, todėl čia mes ir mūsų publika bus tarsi po padidinamuoju stiklu, tačiau tikrai saugi“, – sakė „Fenix Loft“ steigėjas alytiškis Oganes Arakelian, kuriam čia nereiks nei stebėjimo kamerų, nei apsaugos tarnybų pagalbos. Kilus grėsmei, lankytojų fizine apsauga ir bendros tvarkos palaikymu užsiims per kelią atbėgsiantys policijos savanoriai, stažuotojai ar kiti žemesnio rango pareigūnai.
Vystant pirmąjį Alytaus loftą O. Arakelianui ketina talkinti stoties patalpose savo klubą anksčiau kūręs Dzūkijos sostinės pramogų ryklys Deividas Šileikis, globėju sutiko būti ir ankstesnių Alytaus jaunimo muzikos klubų globėjas, Lietuvoje pirmojo lofto įkūrėjas Viktoras Diawara.
Šalia „Fenix lofto“ stotyje veiks B2B/ „Business to Business“ (liet. – verslas verslui” paskirties patalpos, skirtos čia inkubuojamoms S2F/ „Spaces to Freeelancers“ (liet. – erdvės laisvadarbiams) veikloms, jaunimo verslų ir socialinių iniciatyvų W2C/ „Working to Coworking“ (liet. – darbas bendradarbystei) sritims. Su šio multikultūrinio lofto atsiradimu, siekiant suteikti patogumą kuo platesnei subkultūrinei auditorijai, bus išspręstas ir miesto viešojo WC/ „Water Closet“ (liet – vandens kamaraitė) klausimas.
Visi taškai sudėlioti ir dėl senosios autobusų stoties automobilių stovėjimo aikštelių. Dvi jos dalys, esančios arčiau Rotušės aikštės, ir toliau bus skirtos alytiškių ir miesto svečių transporto parkavimui, viena – originalioms pramogoms.
Savų pasiūlymų ir pageidavimų dėl savo plėtros ir susiejimo su atgimstančiu senosios stoties kompleksu pirmiausia turėjo šalia veikiantys „Šolenos“ svečių namai, kapitalo kilme ir giminystės ryšiais susiję su šalia Alytaus veikiančiu „Tarzanijos“ nuotykių parku, tačiau šiuos verslininkus domino ne dalinė, o pilna aplink stotį esančių automobilių aikštelių panaudojimo pramogoms galimybė.
Po ilgų derybų „Šolena“ ir „Tarzanija“ sutiko savo investicijas perkelti į būsimą Dainų slėnio pramogų kaimelio projektą, o kurti istorijos atrakcijonų parką prie senosios stoties Alytuje ėmėsi „Apuolės“ ir „Jotvos vartų“ festivalių rengėjas Tomas Sutkaitis.
Dalį būsimojo istorijos parko teritorijos užims Leonas Žukauskas ir kiti senojo geležinkelio „Olita – Orany“ entuziastai, kurie, kol sprendžiamas senosios geležinkelių stoties Gardino gatvėje perdavimo klausimas, čia, Jotvingių g. 5, įsirengs bėgius su garvežiuku ir keliais vagonėliais turistams vežioti.
Visam projektui įgyvendinti bus naudojamos ne tik privačios, Alytaus miesto savivaldybės, tačiau ir Europos fondų 2014-2020 m. finansinio laikotarpio lėšos, kurių pirmame etape prireiks nemažiau 13 mln. eurų.
Nuo senosios autobusų stoties atgimimo pirmojo etapo sėkmės priklausys ir galutinis Alytaus turizmo informacijos centro adresas. Išsikėlęs iš Rotušės aikštės, šiuo metu jis laikinai veikia prie Senamiesčio skvero, tačiau vėliau, žinoma, turėtų įsikurti nauju Alytaus traukos centru virsiančiame senosios autobusų komplekse.
Pirmąjį etapą privaloma įgyvendinti iki 2017 metų, tuomet iki 2020-ųjų prie senosios stoties komplekso būtų jungiami šalia esantys valstybinio archyvo, Alytaus spaustuvės ir niekam šiuo metu nepriklausantys pastatai ir garažai, čia įsikurtų dar daugiau pramogų, taip pat restoranai, vegetarų, veganų kavinė ir kitos teminės virtuvės įvairiems skoniams.
ATNAUJINTA
Gerbiamieji, kad ir kaip norėtųsi išjudinti senosios Alytaus autobusų stoties, vaiduokliu tampančio jos pastato Jotvingių g. 5 klausimą ir pagreitinti mūsų miesto valdžios bei stotį įsigijusių verslininkų sprendimus, šis straipsnis – balandžio 1-osios pokštas. Sakote, kad idėjos jums patiko ir tikrai lauktumėte realybe tampant tai, ką čia tarsi juokais pasiūlėme? Prašom – sėkmės įgyvendinant!