Kas Alytuje, ypač tarpušvenčiu, naudojosi taksi firmų paslaugomis, matyt, ne vienas nustebo pabrangusiomis paslaugomis. Negana to – taksistai, nors dirbantys skirtingiems šaukimo numeriams, kaip susitarę, kelionės viduryje „apsižiūrėdavo“, kad neįjungė taksometro ir dėl kainos ėmė tartis.
– Ką daryti tokiais atvejais, kai kelionės metu ar jos pabaigoje paaiškėja, kad taksometras neįjungtas ir kainą nustato pats vairuotojas? Šio ir kitų klausimų Alytausgidas.lt pasiteiravo leidimus keleivius vežti taksi prižiūrinčios Alytaus miesto savivaldybės komunalinio ūkio skyriaus vedėjo pavaduotojos Palmiros Raškauskienės.
– Keleiviui įlipus į taksi, prieš pradedant važiuoti įjungiamas taksometras, kuris turi rodyti vienkartinį užmokestį už įsėdimą. Taksi automobilyje, keleiviui gerai matomoje vietoje, turi būti vairuotojo kortelė, kurioje privaloma nurodyti visus įkainius. Tokiais atvejais, kai keleiviai pastebi, kad taksometras yra neįjungtas, jie turi pareikalauti, kad taksometras būtų įjungtas ir už kelionę mokėti pagal taksometro parodymus. Vairuotojas privalo laikytis vežėjo nustatytų tarifų, o užmokestį iš keleivių už vežimą taksi turi imti tik pagal taksometro parodymus.
– Ar taksometro nenaudojantiems taksistams gali būti skiriamos baudos?
– Vairuotojui draudžiama vežti keleivius taksi neįjungus taksometro, taip pat draudžiama atsisakyti vežti keleivius trumpais atstumais ar reikalauti didesnio užmokesčio, nei rodo taksometras.
– Kur kreiptis dėl „užmaršiųjų“, įjungti taksometrą užmirštančių Alytaus taksistų?
– Pagal skundus dėl Keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais-taksi taisyklių pažeidimų vairuotojui gali būti surašytas administracinės teisės pažeidimo protokolas pagal ATPK 142(3) straipsnį. Todėl savivaldybės administracija, pastaraisiais metais prižiūrinti ir taksi veiklą, alytiškių prašo apie panašius atvejus pranešti raštu. Baudos už šiame straipsnyje numatytus pažeidimus taksistams – nuo 200 iki 1000 Lt.
– Vertinant tas kainas, kurias pastaraisiais kartais teko mokėti už taksi Alytuje – susidaro vaizdelis, kad 3 litai už 1 km – dar ne riba. Kokiais įkainiais turėtų vadovautis Alytaus taksistai? Kada paskutinįkart įkainiai kito?
– Alytaus taksistai turėtų vadovautis šiuo įkainiu – 2,5 lito už vieną važiavimo kilometrą. Iškvietimas turi būti nemokamas. Specialūs tarifai nakties valandoms, poilsio ir švenčių dienoms – nenumatyti. Jeigu diferencijuoti įkainiai būna numatyti – jie privalo būti su valandomis įrašyti vairuotojo kortelėje.
– Ar Alytaus taksi yra fiksuotas įsėdimo mokestis, jei taip – koks jis?
– Oficiali įsėdimo kaina – 2 Lt. Jeigu taksi vairuotojas priverstas kliento laukti – laukimo valandos kaina – 20 Lt. Tokie įkainiai jau galioja keletą metų. Kaip jau minėjau, keleivių vežimo taksi tarifus, kurie turi būti nurodyti taksi vairuotojo kortelėje, nustato vežėjas ir apie juos informuoja savivaldybės instituciją arba jos įgaliotą įstaigą. Nustatyti tarifai pradedami taikyti po 5 darbo dienų, kai savivaldybės institucija arba jos įgaliota įstaiga yra apie juos informuojama. Keletą metų nesame informuoti apie kainų pakeitimą, todėl turi galioja pateiktieji įkainiai.
– Kaip tenka suprasti, nė viena Alytaus firma, dėl didesnių tarifų, nei anksčiau patvirtinti ir galiojantys į jus nesikreipė. Tačiau švenčių metu kilę kainos rodo ką kita. Kas Alytuje yra atsakingi už taksi veiklos mieste priežiūrą, kontrolę?
– Teisės aktuose, reglamentuojančiuose taksi veiklą, nustatyta, kad keleivių vežimą taksi kontroliuoja savivaldybių institucijų pareigūnai, policijos ir kiti kontrolę vykdantys pareigūnai, vežėjų transporto kontrolę vykdantys darbuotojai. Savivaldybės administracijoje nėra atskiro žmogaus, atsakingo už taksi veiklą.
– Kiek Alytaus mieste šiuo metu yra taksi vežėjų?
Alytaus mieste iki naujos tvarkos įsigaliojimo, kai reikėjo turėti licenciją taksi veiklai, dirbo 6 taksi įmonės. Pasikeitus teisės aktams ir supaprastinus tvarką, nuo 2012-05-04 išduota 80 leidimų vežti keleivius lengvuoju automobiliu taksi fiziniams asmenims, vykdantiems individualią veiklą. Šiuo metu taksi veiklą Alytuje vykdo apie 55 fiziniai asmenys pagal individualią veiklą, t. y. nėra įmonės apjungiančios taksistus, kontroliuojantiems asmenims kiekvienas taksi yra kaip atskira įmonė.
– Kada ir kaip keitėsi taksi paslaugų teikimo tvarka?
– Taksi veiklos teisinis reguliavimas iš esmės pasikeitė, kai nuo 2011-12-04, įsigaliojus Kelių transporto kodekso pakeitimams, numatantiems transporto veiklos licencijavimą, taksi veiklos licencijos buvo panaikintos ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2011-12-09 įsakymu Nr. 3-768 patvirtintos Leidimų vežti keleivius lengvaisiais automobiliais taksi išdavimo taisyklės. 2012-01-27 Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymu Nr. 3-80 patvirtintos pakeistos Keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi taisyklės.
– Ar rengiami kontroliniai važiavimai, taksi paslaugas tiekiančių asmenų patikrinimai?
– 2013 metais buvo atlikta 12-a taksi patikrinimų, 2 iš jų atlikti naktinėmis valandomis, nes tuo metu yra pagrindinė taksi veikla. Vieną kartą dalyvauta bendrame patikrinime su Metrologine tarnyba.
– Kokie veiksmai atliekami patikrinimų metu?
– Patikrinimo metu tikrinama, ar vairuotojas turi visus privalomus su savimi turėti dokumentus. Vairuotojas darbo metu privalo turėti ir kontrolę vykdantiems pareigūnams reikalaujant pateikti:
1. Vairuotojo pažymėjimą;
2. Transporto priemonės (taksi) registracijos liudijimą;
3. Techninės apžiūros rezultatų kortelę (ataskaitą);
4. Transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo liudijimą (polisą);
5. Leidimą vežti keleivius lengvuoju automobiliu taksi;
6. Taksometro patikros sertifikatą;
7. Taksi vairuotojo atestavimo liudijimą (jei savivaldybių institucijų nustatyta tvarka jis yra būtinas);
8. Leidimo naudoti radijo dažnius (kanalus), išduoto vežėjui, kopiją, jei taksi įrengta radijo stotis;
9. Nustatytos formos taksi vairuotojo kortelę, pritvirtintą taksi salono priekyje keleiviams gerai matomoje vietoje, kurioje nurodyti vežėjo nustatyti taksi tarifai, vežėjo ir vairuotojo rekvizitai, priklijuota vairuotojo nuotrauka;
10. Nustatytos pavyzdinės formos taksometro registracijos liudijimą;
11. Nustatytos pavyzdinės formos pinigų priėmimo kvitus, jei taksometras naudojamas be spausdintuvo;
12. Vežėjo pasirinktos formos užpildytą kelionės lapą;
13. Taksometro kasos operacijų žurnalą;
– Kokie reikalavimai kontrolės metu keliami taksi automobiliams?
– Tikrinama, kaip taksi automobilis atitinka nustatytus reikalavimus:
1. Atitinka Techninius motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimus, patvirtintus Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 2B-290 (Žin., 2008, Nr. 88-3550);
2. Turi taksi salono priekyje keleiviams gerai matomoje vietoje įrengtą, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI) nustatyta tvarka teritorinėje valstybinėje mokesčių inspekcijoje (toliau – TVMI) vežėjo vardu įregistruotą (apie tai pažymint taksometro registracijos liudijime), techniškai tvarkingą, metrologiškai patikrintą, turintį nustatytą patikros žymenį taksometrą. Šis įtaisas turi valdyti išorinę šviesinę signalizaciją ženkle-plafone, kuri rodytų automobilio užimtumą: taksi užimtas – ženklas-plafonas neapšviestas, taksi laisvas – ženklas-plafonas apšviestas. Jei taksometras naudojamas su spausdintuvu, jis turi būti prijungtas taip, kad jo nesant arba jam veikiant netinkamai taksometras turi neveikti;
3. Turi pramoniniu būdu pagamintą ženklą-plafoną su užrašu TAKSI, kuris turi būti nuimtas eksploatuojant automobilį, kai juo neteikiamos taksi paslaugos;
4. Yra apipavidalintas pagal Keleivinio kelių transporto priemonių apipavidalinimo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos 1998 m. vasario 12 d. įsakymu Nr. 55 (Žin., 1998, Nr. 24 628; 2003, Nr. 30-1266), reikalavimus.
5. Taksometras naudojamas, techniškai prižiūrimas, parduodamas, įrengiamas, įregistruojamas ir (ar) išregistruojamas TVMI, tik turint tinkamai užpildytą taksometro registracijos liudijimą.
6. Vadovaujantis Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimu Nr. 1283 (Žin., 2002, Nr. 82-3522; 2005, Nr. 97-3654), nuostatomis, pildomas kiekvieno taksometro kasos operacijų žurnalas, kurio registravimo ir pildymo tvarką nustato VMI.
– Kokie nustatyti taksi pažeidimai Alytaus mieste?
– Buvo nustatyta trūkumų, taksistai įpareigoti susitvarkyti. Nustatyti, ar taksi vairuotojas įjungia taksometrą savivaldybės administracijos atsakingi darbuotojai patikrinimų metu neturi galimybės, nes darbuotojus taksistai pažįsta – pas tuos pačius tvarkosi dokumentus, todėl tikrinimas neefektyvus. Leidimų išdavimo funkciją, taksi atitikimo privalomiems reikalavimams, keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi taisyklių laikymosi kontrolę Alytaus miesto savivaldybėje vykdo tas pats vienas darbuotojas, kuris yra atsakingas ir už visų maršrutinių mikroautobusų veiklą ir kontrolę. Be to, kontrolinio važiavimo taksi automobiliu metu privaloma sumokėti už važiavimą, o tam nėra numatyta lėšų…
– Kaip mieste reguliuojama tvarka dėl taksi stovėjimo aikštelių? Kaip kovojama su nelegaliomis taksi aikštelėmis, kurių Alytuje yra?
– Dėl taksi aikštelių vadovaujamės 2012-01-27 Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymu Nr. 3-80 patvirtintų Keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi taisyklių 13-15 punktais:
13. Taksi stotelėse turi būti įrengtas kelio ženklas „Taksi stotelė“ su stotelės pavadinimu. Po ženklu gali būti tvirtinama lentelė su papildoma informacija keleiviams (pvz., išrašas iš šių taisyklių, informacija apie taksi užsakymą, leidžiamų stovėti taksi skaičius ir pan.).
14. Savivaldybės teritorijoje visi taksi vežėjai turi teisę naudotis visomis taksi stotelėmis pagal savivaldybių nustatytą tvarką.
15. Taksi gali stovėti ir bet kurioje miesto vietoje, jeigu to nedraudžia Kelių eismo taisyklės.
Keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi taisyklėse numatyta, kad savivaldybių institucijos gali priimti vežėjams privalomus sprendimus, kuriais būtų siekiama didinti eismo ir vairuotojų saugumą, gerinti aplinkos apsaugą ar keleivių aptarnavimo kokybę. Šie sprendimai neturi sudaryti kliūčių keleivių vežimo taksi verslui plėtoti ir nevienodų konkurencijos sąlygų. Šiuo metu Alytaus miesto savivaldybėje nėra priimta papildomų taksi vežėjams privalomų sprendimų.