Putinų gimnazijos mokytojai kartu su šešiomis Lietuvos mokyklomis: Tauragės Martyno Mažvydo pagrindine mokykla, Telšių „Atžalyno‘‘ vidurine mokykla, Kauno Jono Basanavičiaus gimnazija, Šiaulių Juliaus Janonio gimnazija, Klaipėdos „Žemynos‘‘ gimnazija ir viešąja įstaiga „Kitas variantas‘‘ įpusėjo dvejų metų kvalifikacijos tobulinimo projektą „Mokinkime ir mokykimės kitaip“. Projektas vykdomas pagal Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos priemonę „Kalbų mokymo, verslumo ugdymo ir inovatyvių švietimo metodų kūrimas ir diegimas“, ES paramos suma iš viso – 942,6 tūkst. Lt.
Mokytojai, gimnazistai, gimnazijos administracija bei taryba turi unikalią galimybę išmokti naudotis tarptautinį pripažinimą pelniusiom metodikom: „Inscape DiSC®“ – elgsenos vertinimo metodika ir patyriminiais metodais. Projekto rezultatai orientuoti į mokymo metodų tobulinimą, mokinių pasiekimų didinimą ir vertybėmis grįsto patyriminio mokymosi praktinį įgyvendinimą.
Gimnazija didžiuojasi turinti besimokančios organizacijos tradicijas, bet pirmą kartą drauge mokymuose (per metus 12 dienų) dalyvavo 30 mokytojų, vadovai, gimnazistai ir tėvai- gimnazijos tarybos nariai. Profesionalūs mokymų organizatoriai – viena didžiausių konsultacinių ir mokymo bendrovių Lietuvoje „TMD partners“ ir UAB „Vadybos pokyčių konsultavimas” bei profesionalių Lietuvos konsultantų komanda – konsultantas Vytautas Gaidamavičius, Lietuvos tėvų forumo pirmininkas Audrius Murauskas, psichologė Ramunė Želionienė.
Lūkuriavimas arba tarpasmeninio lankstumo praktika
Mokymų temos pačios įvairiausios, sietinos su svajonių mokykla, humanistinės pedagogikos idėjomis: asmeninis tarpasmeninis efektyvumas; įgūdžiai, leidžiantys pasiekti rezultatą; pokyčių inicijavimas, vidinės kultūros mokykloje kūrimas, aktyvių mokymo metodų dirbtuvės ir virtualios išbandytų metodų bazės kūrimas. „Inscape DiSC®“ – naujas įrankis gimnazijos mokytojams tik sustiprino savęs ir kitų pažinimo gebėjimus: nustatytas individualus kiekvieno mokytojo profilis, asmeniškai suformuluoti elgesio efektyvumą didinantys veiksniai, pateiktos elgesio rekomendacijos. Ši metodika realiai padeda įvertinti tipinį žmogaus elgesį, pabrėžia vieno ar kito stiliaus privalumus bei trūkumus. Praktiniai įgūdžių lavinimo mokymai padeda patirti bendravimo sėkmę bendruomenėje, tampa realia priemone, padedančia atsiriboti nuo neigiamų emocijų, vyraujančių socialinėje aplinkoje. Profesionalūs „TMD partners“ konsultantai Renata Misevičienė ir Deividas Rafanavičius supažindino su 48 –iais kūrybinių idėjų žudikais, mokė, lavino gebėjimus, kaip įveikti kūrybos (galimybių, mąstymo, identiteto) barjerus.
Veiklos imitacija arba patirtis
Patyriminiai metodai – kitas įrankis, padedantis efektyviai formuoti vertybes, socialinius įgūdžius bei teorines žinias paversti patirtimi, suvokimu. Dažnai sutinkame galvojančių, kad tai, ką žmonės žino yra vertingiau nei tai, ką jie daro. Jeigu po projekto pritarsime minčiai, kad savo gimnazistams nesame pasaulio centras, tik gebame keistis patirtimi – patyriminių metodų taikymą būsime įvaldę. Pats didžiausias šių mokymų laimėjimas, kad kvalifikacijos mokymuose integruotai dalyvauja ir gimnazistai, ir tėvai. Tarybų mokymuose siekiama realus potyrio – būti lygiaverčiais partneriais. Gimnazistai, tėvai, mokytojai mokosi atvirai kalbėti , diskutuoti apie savo lūkesčius, juos išsakyti . „Užsiėmimų metu supratau, kad ugdant visavertę asmenybę ugdyme tiek patys vaikai, tiek pedagogai, tiek tėvai yra įtraukti į nenutrūkstamą dinaminį vienas kito funkcijas papildantį procesą“,- vertina mokymus gimnazijos tarybos tėvų atstovė Asta Žvirblienė.
Įsivertinimas arba įvertinimas
Projekto nauda ne tik mokymai, bet ir papildomo vertinimo, įsivertinimo kultūros ugdymas visoms projekte dalyvaujančioms mokykloms. Samprotauta apie gero (kokybiško) „aktyvaus, praktinio mokymo metodo moksleiviui” požymius, dalyvauta metodų kūrimo laboratorijoje. Atlikti keli išsamūs tyrimai: „Mokyklos bendruomenės santykių ir asmeninio tobulėjimo įvertinimas“ bei „Netradicinio mokymo(si) modulio organizavimo ir diegimo inovacijų įvertinimas“. Netradicinio mokymo(si) modulio tyrimą atliko prof. habil. dr. Gediminas Merkys. Šiuo tyrimu nustatytas projekte dalyvaujančių mokyklų individualus diagnostinis profilis, pritaikytas mokslinis tyrimų instrumentas ir metodikos vertinant organizacijų psichologinį klimatą, kultūrą, lyderystės funkcionalumą, pedagogų profesinę motyvaciją, mokytojų ir mokinių santykius, tėvų pagalbą mokyklai ir įsitraukimą į ugdymo procesą. Ypatingai bendruomenė džiaugiasi prof. habil. dr. Gediminas Merkio baigiamąja išvada: „Pagal tyrime diagnozuotus požymius Putinų mokykla kaip organizacija, pasižymi išskirtiniais pozityviais pasiekimais. Norisi pasidžiaugti, palinkėti jai sėkmės, paskatinti ją dalintis savo unikalia patirtimi Lietuvoje“. Ataskaitos turinys, pagrįstas lyginamąja mokyklų analize, ir džiugina, ir įpareigoja.
Projektas tik sustiprino suvokimą kad „negali išorėje pamatyti to, ko nepavyko pamatyti savo viduje“ (Anthony de Mello). Žinoma, nepatogumų projekto dalyviams atsiranda, nes norint atrasti naujus dalykus kurį laiką reikia apsigyventi nerime. Ir visa tai KITAIP – požiūris, bendrumo paieška, finansavimas.
Vyta Šiugždinienė,
Putinų gimnazijos pavaduotoja ugdymui, projekto koordinatorė